مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,829
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

778
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت مدارس متوسطه شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 70

چکیده

 در این پژوهش, پژوهشگر در صدد بررسی رابطه بین دو متغیر فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت مدارس متوسطه می باشد. روش پژوهش, توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری آن کلیه مدیران و معلمان دبیرستانهای پسرانه و دخترانه نواحی پنجگانه و منطقه جی شهرستان اصفهان در سال تحصیلی 85-86 بود که تعداد آنها برابر با 7069 نفر است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم, 294 مدیر و معلم (76 مدیر و 218 معلم) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه فرهنگ سازمانی می باشد. سه مولفه کار گروهی, توجه به نیازهای ارباب رجوع (مشتری گرامی) و فراهم ساختن زمینه یادگیری سازمانی به عنوان مولفه های بهبود کیفیت و مولفه های تواناسازی و تفویض اختیار به کارکنان, توسعه قابلیت های دبیران و کارکنان, توجه به ارزشهای محوری, جلب توافق دبیران و کارکنان, ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین کارکنان, فراهم کردن زمینه تغییر در مدرسه, رهبری اثربخش, توجه به اهداف درازمدت و کوتاه مدت و توجه به چشم انداز بلندمدت در مدرسه به عنوان مولفه های فرهنگ سازمانی در نظر گرفته شده اند. پرسشنامه با توجه به استاندارد بودن, دارای روایی بوده و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 0.96 برآورد گردیده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری در سطح آمار توصیفی شامل جدول توزیع فراوانی, درصد, میانگین, انحراف معیار, نمودارها و در سطح آمار استنباطی از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره, آزمون t مستقل, ضریب همبستگی پیرسون و آزمون توکی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت مدارس متوسطه شهر اصفهان و همچنین بین مولفه های فرهنگ سازمانی یعنی تواناسازی و تفویض اختیار به کارکنان (r=0.679), توسعه قابلیت های دبیران و کارکنان (r=0.68), توجه به ارزشهای محوری (r=0.556), جلب توافق دبیران و کارکنان (r=0.596), ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین کارکنان (r=0.644), فراهم کردن زمینه تغییر در مدرسه (r=0.679), رهبری اثربخش (r=0.751), توجه به اهداف درازمدت و کوتاه مدت (r=0.669) و توجه به چشم انداز بلند در مدرسه (r=0.649) با بهبود کیفیت, همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    علی زاده، قدرت اله، و سلیمی، قربانعلی. (1386). رابطه فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت مدارس متوسطه شهر اصفهان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 21(14)، 43-70. SID. https://sid.ir/paper/127575/fa

    Vancouver: کپی

    علی زاده قدرت اله، سلیمی قربانعلی. رابطه فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت مدارس متوسطه شهر اصفهان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1386؛21(14):43-70. Available from: https://sid.ir/paper/127575/fa

    IEEE: کپی

    قدرت اله علی زاده، و قربانعلی سلیمی، “رابطه فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت مدارس متوسطه شهر اصفهان،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 21، no. 14، pp. 43–70، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127575/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا