مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,252
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,878
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ضرورت های آموزش چندفرهنگی و واکاوی عناصر و مؤلفه های تعلیم وتربیت چندفرهنگی

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 35

چکیده

 وجود تنوع نژادی, قومی, زبانی, فرهنگی, در کشورهای مختلف, نظام های تربیتی آن ها را متعهد نموده تا پاسخی درخور و شایسته به پدیده تنوع و تکثر جوامع خود بدهند و به نحوی شایسته در برنامة آموزشی مورد توجه واقع شوند. تربیت چندفرهنگی, رویکردی است که در پاسخ به تنوع و تکثر فرهنگی در یک جامعه و نظام تربیتی آن اتخاذ می شود. این مطالعه با هدف بررسی چیستی و دلایل توجه به برنامه درسی چند فرهنگی و شناسایی مؤلفه های آن انجام گرفت. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. به منظور جمع آوری اطلاعات از همة منابع در دسترس در حوزة تعلیم وتربیت چندفرهنگی موجود در کتابخانه چاپی و الکترونیک (پایگاه های اطلاعات علمی معتبر) استفاده شد و با به کارگیری نظام مقوله ای قیاسی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش ضمن مشخص کردن ضرورت های تعلیم وتربیت چندفرهنگی (واقعیت های اجتماعی جامعة ایران, منزلت و کرامت انسانی و لزوم احترام به فرهنگ همة انسان ها, فقدان آموزش چندفرهنگی در نظام تربیتی کنونی, جهانی شدن و الزامات آموزشی ناشی از آن, ضرورت های تربیتِ معلمان آشنا به آموزش چندفرهنگی) نشان داد که توجه به برنامة درسی چندفرهنگی در آموزش, در شرایط کنونی جهانی و ملی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و در پایان مؤلفه های آموزش چندفرهنگی مورد شناسایی قرار گرفتند که به طور خلاصه می توان موارد زیر را اشاره نمود: آموزش ضد تبعیض نژادی, پذیرش تنوع و تکثر, همزیستی مسالمت آمیز با گروه های دیگر, رعایت عدالت تربیتی, انعطاف در برنامه های درسی, تنوع در استفاده از روش های تدریس, تنوع در استفاده از مواد آموزشی, حق حفظ زبان های اقلیت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصطفی زاده، اسماعیل، کشتی آرای، نرگس، و قلی زاده، آذر. (1398). ضرورت های آموزش چندفرهنگی و واکاوی عناصر و مؤلفه های تعلیم وتربیت چندفرهنگی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 16(33 (پیاپی 60) )، 20-35. SID. https://sid.ir/paper/127582/fa

    Vancouver: کپی

    مصطفی زاده اسماعیل، کشتی آرای نرگس، قلی زاده آذر. ضرورت های آموزش چندفرهنگی و واکاوی عناصر و مؤلفه های تعلیم وتربیت چندفرهنگی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1398؛16(33 (پیاپی 60) ):20-35. Available from: https://sid.ir/paper/127582/fa

    IEEE: کپی

    اسماعیل مصطفی زاده، نرگس کشتی آرای، و آذر قلی زاده، “ضرورت های آموزش چندفرهنگی و واکاوی عناصر و مؤلفه های تعلیم وتربیت چندفرهنگی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 16، no. 33 (پیاپی 60) ، pp. 20–35، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127582/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا