مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,385
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,779
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین سطح خودکارآمدی معلمان علوم تجربی با انگیزش، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 135

چکیده

 این پژوهش به بررسی رابطه بین سطح خودکارآمدی معلمان علوم تجربی با انگیزش, نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی با استفاده از روش تحقیق همبستگی, پرداخته است. بدین منظور, از میان 223 معلم پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک و دو آموزش و پرورش شهر زاهدان, نمونه ای به تعداد 80 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده, انتخاب شد, سپس بر مبنای سطح خودکارآمدی به سه گروه تقسیم شدند. از هر گروه 5 معلم به روش تصادفی ساده انتخاب و از کلاس هر یک از معلمان نمونه به طور میانگین تعداد 20 دانش آموز, در مجموع 300 دانش آموز انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق؛ خودکارآمدی معلمان, انگیزش, نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان, به ترتیب پرسشنامه خودکارآمدی معلمان شانن - مورن (Tschannen-Moran 2002), پرسشنامه انگیزش گاردنر (Gardner, 1986), پرسشنامه سنجش نگرش (McCoach & Siegll, 2003؛ به نقل از سیف, 1389) و آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی درس علوم مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس یک راهه و ضریب همبستگی پبرسون استفاده شد. نتایج بیانگر این بود که خودکارآمدی معلمان در سطح انگیزش تحصیلی, نگرش دانش آموزان نسبت به مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نقش دارد. همچنین بین انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان, نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پیرکمالی، محمدعلی، مومنی مهمویی، حسین، و پاکدامن، مجید. (1392). بررسی رابطه بین سطح خودکارآمدی معلمان علوم تجربی با انگیزش, نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 10(10 (پیاپی 37))، 123-135. SID. https://sid.ir/paper/127641/fa

Vancouver: کپی

پیرکمالی محمدعلی، مومنی مهمویی حسین، پاکدامن مجید. بررسی رابطه بین سطح خودکارآمدی معلمان علوم تجربی با انگیزش, نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1392؛10(10 (پیاپی 37)):123-135. Available from: https://sid.ir/paper/127641/fa

IEEE: کپی

محمدعلی پیرکمالی، حسین مومنی مهمویی، و مجید پاکدامن، “بررسی رابطه بین سطح خودکارآمدی معلمان علوم تجربی با انگیزش, نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 10، no. 10 (پیاپی 37)، pp. 123–135، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127641/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button