مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,554
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,007
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان پاسخ گویی محتوای برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه به نیازهای اجتماعی و عاطفی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 136 | صفحه پایان 154

چکیده

 هدف مقاله حاضر, تحلیل محتوای کتب دین و زندگی دوره متوسطه جهت آشکار شدن نقاط ضعف و قوت برنامه از منظر تناسب با نیازهای اجتماعی و عاطفی فراگیران بود. در این پژوهش کتب دین و زندگی دوره دبیرستان مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی بر اساس فرم چک لیست محتوا کتب در دو مولفه اصلی نیازهای اجتماعی و عاطفی و 35 مولفه فرعی که بر اساس طبقه بندی های نظری صاحب نظران حوزه تربیتی, مقالات و کتب راهنمای درسی تهیه و پس از تایید استادان, نهایی شد. سپس به صورت جداگانه هر درس به عنوان واحد تحلیل در نظر گرفته شد. با توجه به یافته های به دست آمده, بیشترین فراوانی متعلق به کتاب دین و زندگی سوم متوسطه با 387 فراوانی بوده است که بیشترین تکرار در مولفه پرداختن به خانواده و ازدواج با 20.91 درصد و کمترین آن در مولفه های پرورش روحیه توکل, استدلال ممانعت از بزهکاری جوانان, بیان چگونگی رابطه با جنس مخالف, نیاز به هستی شناسی و تبیین استقلال با 0.258 درصد نشان داده شد. کتب دین و زندگی اول متوسطه 339 فراوانی که بیشترین فراوانی در مولفه نیاز به تفکر و تعقل 18.87 درصد و کمترین آن در مولفه های پرورش روحیه توکل, بیان روابط اجتماعی و آداب معاشرت, پرداختن به خانواده و ازدواج, تبیین فساد اخلاقی و تبیین نیازهای غریزی 0.294 درصد بود و کتاب دین و زندگی دوم متوسطه 340 فراوانی که بیشترین فروانی در مولفه تبیین مرگ, معاد و توشه آخرت 20.91 درصد و کمترین فراوانی و توجه به مولفه های تبیین احترام به حقوق دیگران و تبیین نیاز به دین و پیام الهی حدود 0.227 درصد بود. کتاب دین و زندگی سوم متوسطه بیشتر از کتب دیگر به نیازهای اجتماعی و عاطفی پرداخته است ولی به طور کلی تمام کتب از نظر پرداختن به نیازهای اجتماعی و عاطفی در سطح پایینی بودند. بنابراین نیاز به تجدید نظر با توجه به پاسخ گویی به نیازهای عاطفی و اجتماعی کاملا احساس می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نوروزی، رضاعلی، صیادی شهرکی، سمیه، و مرادی، محمدرضا. (1392). میزان پاسخ گویی محتوای برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه به نیازهای اجتماعی و عاطفی دانش آموزان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 10(10 (پیاپی 37))، 136-154. SID. https://sid.ir/paper/127647/fa

    Vancouver: کپی

    نوروزی رضاعلی، صیادی شهرکی سمیه، مرادی محمدرضا. میزان پاسخ گویی محتوای برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه به نیازهای اجتماعی و عاطفی دانش آموزان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1392؛10(10 (پیاپی 37)):136-154. Available from: https://sid.ir/paper/127647/fa

    IEEE: کپی

    رضاعلی نوروزی، سمیه صیادی شهرکی، و محمدرضا مرادی، “میزان پاسخ گویی محتوای برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه به نیازهای اجتماعی و عاطفی دانش آموزان،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 10، no. 10 (پیاپی 37)، pp. 136–154، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127647/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا