مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,136
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان تمایل به پرداخت قیمت بنزین

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 20

چکیده

 ارزانی سوخت و کاهش ارزش واقعی آن در سالیان گذشته و افزایش مالکیت وسیله نقلیه شخصی در این سال ها موجب شده تا سفر با وسایل شخصی در مقایسه با سایر وسایل نقلیه از جاذبه بیشتری برخوردار شود. این امر به نوبه خود موجب افزایش آلودگی هوا, شلوغی شبکه و مشکلات عدیده دیگری در شهرهای بزرگ شده است. از آنجا که تغییر قیمت بنزین بر رفتار مسافران در انتخاب وسیله سفر شهری موثر است. تقاضای حمل و نقل را دچار تغییر کرده, در درازمدت بر امکانات و زیرساخت های مورد نیاز بخش حمل و نقل اثر خواهد گذاشت. در این پژوهش سعی بر آن است تا ضمن بررسی میزان «تمایل به پرداخت» افراد برای بهای بنزین, تاثیر این افزایش قیمت بر تابع تقاضای حمل و نقل محاسبه و ارزیابی شود. در این راه از اطلاعات رجحان بیان شده استفاده شده و آمارگیری از شهروندان تهرانی با استفاده از روش پستی انجام و از طریق سوالات مناسب, «تمایل به پرداخت» شهروندان اندازه گیری شده است. بر اساس اطلاعات جمع آوری شده, مدل های انتخاب یک مرحله یی رتبه یی و دو مرحله یی دوگانه و رتبه یی پرداخت شده و بر اساس آن میزان تمایل به پرداخت قیمت بنزین در صورت استفاده از وسایل نقلیه شخصی و عوامل تاثیرگذار بر آن معین شده است. با استفاده از این مدل ها می توان میزان همراهی مردمی برای تحمل مازاد قیمت بنزین را تعیین کرد. نتایج مدل های تمایل به پرداخت نشان می دهد که داشتن مزیت های اجتماعی همچون سطح آموزشی بالا یا شغل تخصصی و داشتن سن بیشتر برای مردان بر افزایش تمایل به پرداخت موثر است. همچنین تاهل افراد بر میزان تمایل به پرداخت آنان تاثیر منفی دارد. مقایسه مدل های یک مرحله یی و دو مرحله یی مشخص کرد که این دو نوع مدل تفاوت آشکاری با یکدیگر ندارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی مردانی، پوریا، و کرمانشاه، محمد. (1387). بررسی میزان تمایل به پرداخت قیمت بنزین. مهندسی عمران شریف (شریف ویژه مهندسی عمران)، 24(44 (ویژه مهندسی عمران و مکانیک))، 13-20. SID. https://sid.ir/paper/128088/fa

    Vancouver: کپی

    علی مردانی پوریا، کرمانشاه محمد. بررسی میزان تمایل به پرداخت قیمت بنزین. مهندسی عمران شریف (شریف ویژه مهندسی عمران)[Internet]. 1387؛24(44 (ویژه مهندسی عمران و مکانیک)):13-20. Available from: https://sid.ir/paper/128088/fa

    IEEE: کپی

    پوریا علی مردانی، و محمد کرمانشاه، “بررسی میزان تمایل به پرداخت قیمت بنزین،” مهندسی عمران شریف (شریف ویژه مهندسی عمران)، vol. 24، no. 44 (ویژه مهندسی عمران و مکانیک)، pp. 13–20، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/128088/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button