مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,502
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

823
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش سبک های شناختی FD/I، استراتژی های شناختی و فراشناختی در عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور

صفحات

 صفحه شروع 122 | صفحه پایان 134

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سبک های شناختی وابسته به زمینه (FD) و نابسته به زمینه (FI), استراتژی های شناختی (تکرار و مرور ذهنی, بسط و گسترش معنایی و سازماندهی) و, همچنین, استراتژی های فراشناختی (دانش و کنترل خود, برنامه ریزی, نظارت و ارزشیابی) و عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور اجرا شد. به همین منظور تعداد 122 نفر از دانشجویان دختر رشته های روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تبریز با روش نمونه گیری تک مرحله ای به شیوه تصادفی انتخاب شدند و آزمون گروهی اشکال نهفته (GEFT) برای سنجش سبک های شناختی وابسته به زمینه و نابسته به زمینه و, همچنین, پرسشنامه استراتژی های یادگیری (LSQ) برای سنجش استراتژی های شناختی و فراشناختی بر آنها اجرا شد. برای تحلیل داده ها از روش های آماری تحلیل رگرسیون چند گانه و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بهترین عامل پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی, استراتژی فراشناختی دانش و کنترل خود (تعهد, نگرش و توجه) است و متغیرهای دیگر از قبیل سبک شناختی وابسته-نابسته به زمینه (FD/I), استراتژی های مرور ذهنی, بسط و گسترش معنایی, سازماندهی, برنامه ریزی و ارزشیابی و نظارت قدرت پیش بینی را به طور معناداری بالا نمی برد. همه این متغیرها به غیر از سبک شناختی FD/I با متغیر فراشناختی دانش و کنترل خود که وارد معادله رگرسیون شده بود رابطه و همپوشی بسیار بالایی داشتند. سبک شناختی FD/Iبه غیر از متغیر استراتژی فراشناختی سازماندهی با بقیه متغیرهای استراتژی های شناختی و فراشناختی همبستگی منفی داشت. هر چند که این ضرایب خیلی کوچک و از لحاظ آماری معنی دار نبودند.عملکرد تحصیلی نیز با همه متغیرها رابطه مثبتی داشت. با این حال, رابطه بین عملکرد تحصیلی با متغیرهای استراتژی های شناختی و فراشناختی معنی دار بود ولی ارتباط آن با سبک شناختی FD/I معنی دار نبود. متغیرهای استراتژی های شناختی و فراشناختی نیز با همدیگر همبستگی بالا و معنی داری داشتند. در این مقاله ضمن بحث درباره نتایج و یافته ها, کاربردها و پیشنهادهای آموزشی آن نیز مطرح شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، اکبر. (1387). نقش سبک های شناختی FD/I, استراتژی های شناختی و فراشناختی در عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور. پیک نور- علوم انسانی، 6(3 (آموزش و آموزش از راه دور))، 122-134. SID. https://sid.ir/paper/128527/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی اکبر. نقش سبک های شناختی FD/I, استراتژی های شناختی و فراشناختی در عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور. پیک نور- علوم انسانی[Internet]. 1387؛6(3 (آموزش و آموزش از راه دور)):122-134. Available from: https://sid.ir/paper/128527/fa

    IEEE: کپی

    اکبر رضایی، “نقش سبک های شناختی FD/I, استراتژی های شناختی و فراشناختی در عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور،” پیک نور- علوم انسانی، vol. 6، no. 3 (آموزش و آموزش از راه دور)، pp. 122–134، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/128527/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button