Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

737
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

629
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط حداکثر ظرفیت هوازی با توانایی شناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 106

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش عالی نقش عمده ای در توسعه منابع انسانی و تربیت افراد متخصص دارد و افت تحصیلی زیان های علمی, فرهنگی و اقتصادی زیادی متوجه دولت ها و خانواده ها می کند. شناسایی عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی مستلزم تحقیقات بسیار در این زمینه است. تمرینات منظم فیزیکی از مهم ترین بخش های سبک زندگی سالم و مرتبط با عملکرد بهتر تشخیص داده شده است. توانایی فیزیکی با میانجی گری توانایی شناختی موجب پیشرفت تحصیلی می شود. تحقیق حاضر گامی درجهت آزمون این فرضیه و سنجش تاثیر مستقیم و غیر مستقیم حداکثر ظرفیت هوازی بر عملکرد تحصیلی در دانشجویان می باشد.روش بررسی: 350 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل دوره کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مطالعه شرکت کردند. نمونه ها پس از مطالعه و امضای رضایت نامه, پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور را پاسخ و تست شناختی استروپ پیچیده وتست پله چستر را انجام دادند. داده های به دست آمده از این آزمون ها توسط نرم افزار 22 SPSS و از طریق تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: آزمون همبستگی پیرسون ارتباط مثبت و معنی دار در سطح 5 درصد بین توانایی فیزیکی با توانایی شناختی و عملکرد تحصیلی را تشخیص داد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد اثر علی کلی حداکثر ظرفیت هوازی بر عملکرد تحصیلی 0.559, مقدار تاثیر مستقیم حداکثر ظرفیت هوازی بر عملکرد تحصیلی 0.505 و مقدار تاثیری که با میانجی گری توانایی شناختی بر عملکرد تحصیلی می گذارد 0.054 می باشد.نتیجه گیری: مشابه تحقیقات پیشین ارتباط مثبت بین توانایی فیزیکی با توانایی شناختی و عملکرد تحصیلی تایید شد. حداکثر ظرفیت هوازی هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم با میانجی گری توانایی شناختی, عملکرد تحصیلی را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر تمامی متغیرهای میانجی (که تا کنون شناسایی نشده اند) به درستی شناسایی و در این الگو جانمایی شوند ضریب اثر کل حداکثر ظرفیت هوازی بر عملکرد تحصیلی افزایش می یابد و قوام الگوی فعلی ارتقاء خواهد یافت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسمی پیربلوطی، راضیه، صارمی، مهناز، و کاووسی، امیر. (1397). بررسی ارتباط حداکثر ظرفیت هوازی با توانایی شناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان. سلامت کار ایران، 15(1 )، 99-106. SID. https://sid.ir/paper/128915/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمی پیربلوطی راضیه، صارمی مهناز، کاووسی امیر. بررسی ارتباط حداکثر ظرفیت هوازی با توانایی شناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان. سلامت کار ایران[Internet]. 1397؛15(1 ):99-106. Available from: https://sid.ir/paper/128915/fa

    IEEE: کپی

    راضیه قاسمی پیربلوطی، مهناز صارمی، و امیر کاووسی، “بررسی ارتباط حداکثر ظرفیت هوازی با توانایی شناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان،” سلامت کار ایران، vol. 15، no. 1 ، pp. 99–106، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/128915/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا