Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

788
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

642
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی کیفیت نور و بهره وری انرژی سیستم های روشنایی در مدارس متوسطه شهرستان اهواز

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 32

چکیده

 زمینه و هدف: روشنایی مطلوب می بایست تعادلی را بین نیازهای انسان, اقتصاد و محیط پیرامون آن ایجاد نموده و یک شرایط مناسب را برای فعالیت های چشمی مانند نوشتن, خواندن و غیره فراهم نماید. کیفیت مطلوب روشنایی در فرایند بهره وری و یادگیری دانش آموزان بسیار اهمیت دارد. هدف از بهره وری انرژی روشنایی, کاهش انرژی روشنایی بدون به خطر افتادن کیفیت روشنایی می باشد. موضوع اصلی این مطالعه ارزیابی کیفیت روشنایی و بهره وری بهره وری انرژی سیستمهای روشنایی و درگام بعد, پیداکردن راهکارهای مناسب برای بهبود آن می باشد. روش بررسی: این مطالعه مقطعی, در 11 دبیرستان دخترانه شهر اهواز انجام شده است. در همین راستا, با اندازه گیری شدت روشنایی برحسب lux به روش شبکه ای استاندارد و توان مصرفی اتاق برحسب (W/m2), دانسیته توان نصب شده (IPD)بدست آمده و سپس دانسیته توان نرمال (NPD) براساس(W/m2. 100 Lx) و با درنظر گرفتن شاخص اتاق (RI) محاسبه می شود. از تقسیم دانسیته توان نرمال شده بر دانسیته توان نصب شده, معیاری به عنوان نسبت بهره وری بارنصب شده (ILER)) معرفی شده است و در سه کلاس بعنوان شاخص عملکرد سیستم تقسیم بندی شده است. و نتایج با spss 16 تحلیل شده است. یافته ها: نتایج نشان می دهد در مجموع از کل فضاهای اندازه گیری شده, 6/47 % در سطح 3, 1/36 % در سطح 2 و 2/16 % در سطح 1 قرار دارند و همچنین سه دبیرستان (3, 5, 8) دارای بیشترین بهره وری می باشند. نتیجه گیری: در این مطالعه, نواقص موجود از جمله ضرایب انعکاس کمتر از استاندارد (دیوارها 5/0, سقف 7/0 و کف نیز حداقل 3/0), استفاده از بالاست های معمولی به جای بالاست های الکترونیکی, بکارگیری لامپ های کم بهره, بکارگیری منعکس کننده های معمولی به جای استیل و عدم بکارگیری مناسب نور روز, باعث ایجاد بهره وری کم و مصرف انرژی بالای سیستم روشنایی می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آزادی، نرگس، برون، راضیه، و حاجی بابایی، مجید. (1395). ارزیابی کیفیت نور و بهره وری انرژی سیستم های روشنایی در مدارس متوسطه شهرستان اهواز. سلامت کار ایران، 13(3 )، 24-32. SID. https://sid.ir/paper/128990/fa

    Vancouver: کپی

    آزادی نرگس، برون راضیه، حاجی بابایی مجید. ارزیابی کیفیت نور و بهره وری انرژی سیستم های روشنایی در مدارس متوسطه شهرستان اهواز. سلامت کار ایران[Internet]. 1395؛13(3 ):24-32. Available from: https://sid.ir/paper/128990/fa

    IEEE: کپی

    نرگس آزادی، راضیه برون، و مجید حاجی بابایی، “ارزیابی کیفیت نور و بهره وری انرژی سیستم های روشنایی در مدارس متوسطه شهرستان اهواز،” سلامت کار ایران، vol. 13، no. 3 ، pp. 24–32، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/128990/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا