مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

754
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

177
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی ارگونومیک پدال کلاچ در چند مدل از خودروهای رایج در خطوط تاکسیرانی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 35

چکیده

 زمینه و هدف: پدال کلاچ یکی از مهم ترین سیستم های کنترلی خودرو می باشد و بعنوان یک کنترلگر پایی به علت موقعیت قرارگیری و نوع مکانسیم عملکرد, در صورت طراحی نامناسب منجر به کاهش راحتی و ایجاد خستگی راننده و همچنین کاهش ایمنی خودرو می شود. در پژوهش حاضر, راحتی پدال کلاچ از دیدگاه ارگونومی در چند نوع خودروی رایج در خطوط تاکسیرانی شهر تهران بررسی شد.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی و کاربردی, 120 نفر از رانندگان خطوط تاکسیرانی شهر تهران به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی برای مطالعه انتخاب شدند و به منظور بررسی میزان خستگی و درجه ناراحتی ناشی از کلاچ گیری از دو روش عینی (نیروی فشار و رهایش, فرکانس و طول مدت کلاچ گیری) و روش ذهنی (پرسشنامه تخصصی) استفاده گردید. در روش عینی, نیروی فشار و رهایش با استفاده از دستگاه نیروسنج فشاری پیزوالکتریک و طول و مدت کلاچ گیری با کمک یک میکروسوئیچ به نام دیتالاگر ثبت گردید.یافته ها: طبق نتایج, در تمامی بخش های بدنی درگیر در کلاچ گیری بعد از شیفت کاری تفاوت معنی داری در ناراحتی درک شده وجود دارد. ضمنا بیشترین ناراحتی به ترتیب در کمر (97.3) و زانو (86.3) و کمترین میزان ناراحتی در عضله روی ران (45.1) و جلوی ساق (98.1) گزارش شده است. همچنین بیشترین ناراحتی بیان شده مربوط به رانندگان خودروی پیکان و روآ می باشد. درخصوص نیرو و فرکانس کلاچ گیری مشاهده گردید که بیشترین میزان مربوط به خودروی پیکان است.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از پدال کلاچ در همه خودروهای مورد آزمایش موجب ناراحتی معنی داری بعد از شیفت کاری می گردد. بنابر این پیشنهاد می شود که خودروهای خطوط تاکسیرانی در دراز مدت با نوع دنده اتوماتیک تعویض گردد و در کوتاه مدت خودروی پیکان و روآ که دارای بیشترین میزان ناراحتی می باشد با مدل های دیگر تعویض گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مظلومی، عادل، کاظمی، زینب، آقازاده، سیدرضا، میری، مهدی، و شیرمحمدی، حسین. (1396). ارزیابی ارگونومیک پدال کلاچ در چند مدل از خودروهای رایج در خطوط تاکسیرانی شهر تهران. سلامت کار ایران، 14(6 )، 26-35. SID. https://sid.ir/paper/129127/fa

    Vancouver: کپی

    مظلومی عادل، کاظمی زینب، آقازاده سیدرضا، میری مهدی، شیرمحمدی حسین. ارزیابی ارگونومیک پدال کلاچ در چند مدل از خودروهای رایج در خطوط تاکسیرانی شهر تهران. سلامت کار ایران[Internet]. 1396؛14(6 ):26-35. Available from: https://sid.ir/paper/129127/fa

    IEEE: کپی

    عادل مظلومی، زینب کاظمی، سیدرضا آقازاده، مهدی میری، و حسین شیرمحمدی، “ارزیابی ارگونومیک پدال کلاچ در چند مدل از خودروهای رایج در خطوط تاکسیرانی شهر تهران،” سلامت کار ایران، vol. 14، no. 6 ، pp. 26–35، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/129127/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button