مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,134
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی جو سازمانی کتابخانه های تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی بابل در سال 1390

صفحات

 صفحه شروع 60 | صفحه پایان 69

چکیده

 مقدمه: جو سازمانی مجموعه ویژگی هایی است که یک سازمان را توصیف می کند و آن را از دیگر سازمان ها متمایز می سازد, تقریبا در طول زمان پایدار است و رفتار افراد در سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی جو سازمانی کتابخانه های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل بود.روش کار: این مطالعه به صورت پیمایش توصیفی-تحلیلی و مقطعی در سال 1390 انجام گرفت و جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه کارکنان کتابخانه های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل بود که به صورت رسمی, قراردای و تبدیل وضعیت در حال خدمت بوده اند (25 نفر). برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد توصیف جو سازمانی (OCDQ-RS) که توسط لیل ساسمن و سام دیپ طراحی شده است, استفاده گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی,T- test  و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد, از حداکثر نمره جو سازمانی یعنی 160, میانگین جو سازمانی کتابخانه های مورد بررسی برابر با 112.04 بوده است. بین وضعیت جو سازمانی کتابخانه های مورد بررسی (دانشکده ای, بیمارستانی و مرکزی) تفاوت معناداری وجود نداشت. اما بین نگرش کارکنان زن و مرد نسبت به جو سازمانی حاکم بر کتابخانه ها, تفاوت معناداری وجود داشت (سطح معناداری 0.012). همچنین از بین شاخص های هشت گانه جو سازمانی, بیشترین میانگین نمرات به ترتیب به شاخص های مزاحمت یا بازدارنگی (16.52), صمیمیت (16.32) و روحیه گروهی (16.20) تعلق داشته است و کمترین میانگین نمره نیز به شاخص فاصله گیری با میانگین 11.24 مربوط می گردد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده, تلاش مدیریت کتابخانه ها و مسوولین سازمان برای بهبود جو سازمانی کتابخانه ها مهم به نظر می رسد و از سویی ارائه راهکارهای مدیریتی برای بالا بردن علاقمندی و نفوذ در کارکنان برای ایجاد خلاقیت و انگیزه های شغلی در آن ها لازم و ضروری است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یمین فیروز، موسی، یمینی فیروز، مسعود، و موسوی، اشرف السادات. (1392). ارزیابی جو سازمانی کتابخانه های تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی بابل در سال 1390. مدیریت سلامت، 16(51)، 60-69. SID. https://sid.ir/paper/130014/fa

    Vancouver: کپی

    یمین فیروز موسی، یمینی فیروز مسعود، موسوی اشرف السادات. ارزیابی جو سازمانی کتابخانه های تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی بابل در سال 1390. مدیریت سلامت[Internet]. 1392؛16(51):60-69. Available from: https://sid.ir/paper/130014/fa

    IEEE: کپی

    موسی یمین فیروز، مسعود یمینی فیروز، و اشرف السادات موسوی، “ارزیابی جو سازمانی کتابخانه های تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی بابل در سال 1390،” مدیریت سلامت، vol. 16، no. 51، pp. 60–69، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/130014/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button