Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,361
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

814
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین شاخص های ارزیابی سیستم های اطلاعات بهداشتی و ارایه الگو

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 24

چکیده

 مقدمه: سیستم های اطلاعات بهداشتی, سیستم های کامپیوتری اند که برای سهولت مدیریت اطلاعات بهداشتی به منظور بهبود کیفیت مراقبت طراحی شده اند. باید ارزیابی های مداوم برای انجام تحقیقات اپیدمیولوژیکی و مدیریت سیستم های اطلاعات بهداشتی, پرهیز از دوباره کاری و ارتقای کیفیت مراقبت ها و کاهش هزینه, انجام شود. متاسفانه چارچوبی برای ارزیابی سیستم های اطلاعات بهداشتی که بر روش های اندازه گیری و شاخص های ارزیابی تاکید داشته باشد, در کشورمان وجود ندارد. هدف از این مطالعه مشخص کردن مراحل, روش های مطالعه, منبع داده ها و شاخص های ارزیابی سیستم های اطلاعات بهداشتی است. روش بررسی: روش این پژوهش توصیفی- مقطعی است که در سال 1383 انجام شده است. ابتدا مطالعات کتابخانه ای, جستجوی اینترنتی و پست الکترونیکی جهت گردآوری اطلاعات صورت گرفت. سپس شاخص های ارایه شده توسط انگلستان و کانادا بر طبق اهمیت آنها طبقه بندی شد, و بر اساس آن پرسشنامه ای حاوی 20 سوال اصلی که برای هر کدام چندین شاخص ارایه شده بود, به نظرسنجی صاحبنظران گذاشته شد. پرسشنامه به 35 نفر داده شد, که از میان آنان 28 نفر آن را تکمیل نمودند. این افراد اعضای علمی دانشگاه و متخصصین در زمینه سیستم های اطلاعات بهداشتی بودند. شاخص هایی که بیش از 21 نفر (بیش از 75 درصد) افراد اهمیت آنها را زیاد و بسیار زیاد انتخاب کرده بودند, به عنوان مهمترین شاخص ها در نظر گرفته شدند. از جمله این شاخص ها می توان به اجتناب از حوادث, دسترسی به داده ها, کامل بودن داده ها و دقت داده ها اشاره نمود. پس از جمع آوری پرسشنامه ها, نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها: در تعیین مراحل ارزیابی سیستم های اطلاعات بهداشتی شش مرحله تعیین ضرورت, زمان, موضوعات, چگونگی, تحلیل نتایج و گزارش, ارزشیابی پیشنهادات و تصمیم گیری بر اساس آن مشخص گردید. یافته های این پژوهش نشان داد که 13 نوع مطالعه جهت ارزیابی سیستم های اطلاعات بهداشتی وجود دارد. برای تعیین منبع داده های ارزیابی 26 منبع داده مشخص شد. در نهایت شاخص های ارزیابی سیستم های اطلاعات بهداشتی در سه زمینه ارزیابی پاسخگویی, ارزیابی ارتقای عملکرد و ارزیابی توسعه دانش ارایه شده اند. نتیجه گیری: به همان اندازه که در ارزیابی از سیستم های اطلاعات بهداشتی به جنبه های مالی و اقتصادی توجه می شود, بایستی به جنبه های نیروی انسانی و ارزیابی توسعه دانش نیز توجه شود. بیشتر ارزیابی های انجام شده از سیستم های اطلاعات بهداشتی در زمینه ارزیابی پاسخگویی بوده که به صورت کمی و با آزمایشات کنترل شده تصادفی انجام می شوند. در صورتیکه بهترین ارزیابی در صورت استفاده هم زمان از چندین روش ارزیابی با شاخص های مطرح شده می باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شاه مرادی، لیلا، احمدی، مریم، و حقانی، حمید. (1386). تعیین شاخص های ارزیابی سیستم های اطلاعات بهداشتی و ارایه الگو. مدیریت سلامت، 10(28)، 15-24. SID. https://sid.ir/paper/130085/fa

Vancouver: کپی

شاه مرادی لیلا، احمدی مریم، حقانی حمید. تعیین شاخص های ارزیابی سیستم های اطلاعات بهداشتی و ارایه الگو. مدیریت سلامت[Internet]. 1386؛10(28):15-24. Available from: https://sid.ir/paper/130085/fa

IEEE: کپی

لیلا شاه مرادی، مریم احمدی، و حمید حقانی، “تعیین شاخص های ارزیابی سیستم های اطلاعات بهداشتی و ارایه الگو،” مدیریت سلامت، vol. 10، no. 28، pp. 15–24، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/130085/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا