Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

819
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

510
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان تفاوت و شباهت سرفصل رسمی مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با سرفصل های مشابه آن در ایران (یک مطالعه تطبیقی)

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 46

چکیده

 مقدمه: بازنگری و روزآمدسازی منظم و مداوم برنامه های آموزشی, به منظور تکمیل رسالت اصلی دانشگاه ها, امری ضروری است. هدف از این پژوهش, مقایسه و تطبیق برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با برنامه های درسی رشته های مشابه آن در ایران است. روش کار: روش پژوهش تطبیقی بود. ابزار گردآوری داده ها, چک لیست تهیه شده از سرفصل های مصوب کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی, علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابداری و اطلاع رسانی بود. پژوهش در سال 1394 انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی, جدول در نرم افزار Excel انجام شد. یافته ها: برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی 4/56 درصد با سرفصل دروس علم اطلاعات و دانش شناسی و 5/65 درصد با سرفصل دروس کتابداری و اطلاع رسانی مشابهت داشت. تفاوت های عمده سرفصل مذکور با دو سرفصل مشابه دیگر در تعداد واحدهای دروس اختصاصی, عمومی, پایه و عدم تنوع در دروس اختصاصی اجباری و اختیاری آن است. همچنین ضعف عمده سرفصل مذکور, نبود دروس پایه مرتبط با حوزه پزشکی و بالینی در سرفصل و کمبود دروس مرتبط با فناوری های اطلاعاتی و زیاد بودن دروس اصطلاح شناسی پزشکی است. نتیجه گیری: با توجه به کارکردهای رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و جامعه هدف خدمت رسانی آن, همچنین شباهت زیاد محتوای دروس این رشته با رشته ها و گرایش های عمومی تر آن, به نظر می رسد که تغییر در برنامه درسی این رشته ضروری است. پیشنهاد می شود دروسی مانند کتاب درمانی, کتابداری بالینی, کتابداری مبتنی بر شواهد, مرور نظامند, علم سنجی, مشاوره اطلاعاتی در حوزه سلامت و خدمات اطلاع رسانی پزشکی به گروه های ویژه مانند بیماران به برنامه درسی رشته اضافه گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دائی، عذرا، رحیمی، علیرضا، و زارع فراشبندی، فیروزه. (1395). میزان تفاوت و شباهت سرفصل رسمی مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با سرفصل های مشابه آن در ایران (یک مطالعه تطبیقی). مدیریت سلامت، 19(66 )، 31-46. SID. https://sid.ir/paper/130147/fa

    Vancouver: کپی

    دائی عذرا، رحیمی علیرضا، زارع فراشبندی فیروزه. میزان تفاوت و شباهت سرفصل رسمی مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با سرفصل های مشابه آن در ایران (یک مطالعه تطبیقی). مدیریت سلامت[Internet]. 1395؛19(66 ):31-46. Available from: https://sid.ir/paper/130147/fa

    IEEE: کپی

    عذرا دائی، علیرضا رحیمی، و فیروزه زارع فراشبندی، “میزان تفاوت و شباهت سرفصل رسمی مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با سرفصل های مشابه آن در ایران (یک مطالعه تطبیقی)،” مدیریت سلامت، vol. 19، no. 66 ، pp. 31–46، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/130147/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا