Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,786
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,034
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر کتاب درمانی گروهی بر عزت نفس دانشجویان دختر ساکن خوابگاه

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 82

چکیده

 مقدمه: کتاب درمانی روشی مکمل جهت پیشگیری, درمان و ارتقای رفتارهاست که با همکاری کتابداران و روانشناسان یا پزشکان اجرا می شود. هدف پژوهش حاضر, بررسی تاثیر کتاب درمانی گروهی بر عزت نفس دانشجویان دختر ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1392 است.روش کار: نیمه تجربی مداخله ای- کاربردی است که به صورت طرح دو گروهی با پیش آزمون- پس آزمون انجام شد. جامعه پژوهش 5160 دانشجوی دختر ساکن خوابگاه بودند که 64 نفر از آنان به صورت تصادفی در دوگروه شاهد و آزمون قرار گرفتند (هر گروه 32 نفر). داده ها از طریق پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت در دو نوبت گردآوری شد. برای گروه آزمون هشت جلسه کتاب درمانی برگزار شد, اما برای گروه شاهد مداخله ای صورت نگرفت. بعد از دو ماه آموزش و یک ماه دوره آیش جهت تاثیرگذاری, هر دو گروه دوباره ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و توزیع فراوانی) و استنباطی (t مستقل و t زوجی و من ویتنی) در نرم افزار SPSS20 تحلیل شدند.یافته ها: کتاب درمانی گروهی بر عزت نقس کلی و مقیاس های عمومی, خانوادگی و تحصیلی آن در گروه آزمون تاثیر مثبت و معنی داری داشت اما بر بعد اجتماعی عزت نفس تاثیری نداشت. همچنین تفاوت میانگین نمرات گروه آزمون و شاهد پس از مداخله معنادار بود.نتیجه گیری: کتاب درمانی گروهی می تواند باعث افزایش سطح عزت نفس دانشجویان دختر شود. با اجرای مفید آن می توان به اهداف مختلف پیشگیری و ارتقای سلامت روان دست یافت. پیشنهاد می شود این روش به دلیل سادگی, ارزانی و دسترس پذیری جهت بهبود سایر معضلات روانشناختی به کار گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سلیمی، سپیده، زارع فراشبندی، فیروزه، سموعی، راحله، و حسن زاده، اکبر. (1395). تاثیر کتاب درمانی گروهی بر عزت نفس دانشجویان دختر ساکن خوابگاه. مدیریت سلامت، 19(64)، 73-82. SID. https://sid.ir/paper/130223/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمی سپیده، زارع فراشبندی فیروزه، سموعی راحله، حسن زاده اکبر. تاثیر کتاب درمانی گروهی بر عزت نفس دانشجویان دختر ساکن خوابگاه. مدیریت سلامت[Internet]. 1395؛19(64):73-82. Available from: https://sid.ir/paper/130223/fa

    IEEE: کپی

    سپیده سلیمی، فیروزه زارع فراشبندی، راحله سموعی، و اکبر حسن زاده، “تاثیر کتاب درمانی گروهی بر عزت نفس دانشجویان دختر ساکن خوابگاه،” مدیریت سلامت، vol. 19، no. 64، pp. 73–82، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/130223/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا