مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,297
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,466
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

امکان سنجی پیاده راه سازی خیابان های مرکز شهر همدان

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 138

چکیده

 طی سده گذشته, ترکیبی از تکنولوژی ها و رفتارهای فرهنگی - اجتماعی نوین از یکسو و شیفتگی برنامه ریزان در اتکاء به حرکت سواره و پاسخ گویی به نیازهای برآمده از آن, از سوی دیگر, موجب فراموشی فضاها و حرکت پیاده در شهرها شد و سفرهای درون شهری را متعدد و طولانی نمود. این روند, پیامدهای ناگوار اجتماعی - اقتصادی, زیست محیطی و کالبدی عدیده ای برای شهرها و به ویژه مراکز شهری به بار آورده است. از این رو, از اواخر دهه  1960 بینش و عمل حرفه ای برنامه ریزان شهری پیشرو در جهت تحدید حرکت سواره و احیای مراکز شهری گسترش یافته است. در این راستا, پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی, ضمن درک این تحول بینشی و مطالعه بخش مرکزی شهر همدان, به بررسی امکان پیاده راه سازی این مرکز در جهت بازآفرینی آن مبادرت ورزیده است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که در طی چهار دهه گذشته, الگوی برنامه ریزی شهری خودرو - محور همدان و تمرکز بیش از حد کاربری های تجاری - خدماتی در مرکز شهر, نه تنها موجب گسترش بیش از حد سفرهای خودرویی و به دنبال آن ازدحام ترافیک و فشار بیش از حد به بافت و کالبد مرکز شهر شده, بلکه این روند پیامدهای ناپایداری در ابعاد اجتماعی و اکولوژیکی مرکز شهر به بار آورده است. چاره جویی این مشکل و حرکت در جهت بازآفرینی مرکز شهر, ابتدا نیازمند غلبه بر الگوی برنامه ریزی حمل و نقل خودرو - محور و کاربری زمین منتج از آن و سپس پیاده راه سازی تدریجی خیابان های مرکز شهر همدان به عنوان بهترین راهکار برای حل معضل ترافیک و رونق بخشی حیات مدنی و پایداری کارکردهای بخش مرکزی شهر است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صرافی، مظفر، و محمدیان مصمم، حسن. (1392). امکان سنجی پیاده راه سازی خیابان های مرکز شهر همدان. آمایش محیط، 6(21)، 111-138. SID. https://sid.ir/paper/130499/fa

    Vancouver: کپی

    صرافی مظفر، محمدیان مصمم حسن. امکان سنجی پیاده راه سازی خیابان های مرکز شهر همدان. آمایش محیط[Internet]. 1392؛6(21):111-138. Available from: https://sid.ir/paper/130499/fa

    IEEE: کپی

    مظفر صرافی، و حسن محمدیان مصمم، “امکان سنجی پیاده راه سازی خیابان های مرکز شهر همدان،” آمایش محیط، vol. 6، no. 21، pp. 111–138، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/130499/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button