مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,024
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,288
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اهمیت و اجرای خدمات آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران و بیماران

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 55

کلیدواژه

چکیده

 مقدمه: آموزش بیماران, سودمندی های زیادی از جمله افزایش رضایت مندی, بهبود کیفیت زندگی, کاهش عوارض بیماری ها, کاهش هزینه های درمانی و کاهش میزان مراجعه مجدد بیماران را به دنبال دارد. این مطالعه با هدف مقایسه اهمیت و اجرای خدمات آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران و بیماران انجام شد.روش کار: در این مطالعه توصیفی- مقطعی, پرستاران بیمارستان فاطمه زهرا (س) نجف آباد اصفهان (90 نفر) و 120 نفر بیمار که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند, مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها, پرسشنامه محقق ساخته بود. داده های جمع آوری شده به کمک نرم افزار SPSS به روش آمار توصیفی و استنباطی (آزمون من ویتنی یو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد بین دیدگاه پرستاران و بیماران درباره اهمیت و اجرای خدمات آموزش به بیمار تفاوت معنی دار وجود دارد (P<0.05) و نمره پرستاران در مقایسه با نمره بیماران در خصوص اهمیت (48.82 در برابر 46.28) و اجرای آموزش به بیمار (38.64 در برابر 27.91) بیش تر بوده است. از دیدگاه پرستاران آموزش به بیمار توسط پرستاران دارای انگیزه بالا بیش ترین اهمیت را داشته و آموزش به بیمار مطابق نیازهای آموزشی وی بیش تر اجرا می شده است. در حالی که از دیدگاه بیماران آموزش به بیمار توسط پرستاران با اطلاعات علمی بالا بیش ترین اهمیت را داشته و برقراری ارتباط صحیح در هنگام آموزش به بیمار بیش تر اجرا می شده است.بحث و نتیجه گیری: میانگین نمره پرستاران نسبت به بیماران در خصوص اهمیت و اجرای خدمات آموزش به بیمار بالاتر بود. یافته های این پژوهش می تواند راهنمای پرستاران برای بهبود کیفیت مراقبت از بیماران از طریق آموزش به آن ها باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مردانی حموله، مرجان، شهرکی واحد، عزیز، و روزی طلب، مهین. (1389). مقایسه اهمیت و اجرای خدمات آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران و بیماران. مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (دانشگاه علوم پزشکی جهرم)، 8(4)، 49-55. SID. https://sid.ir/paper/130945/fa

    Vancouver: کپی

    مردانی حموله مرجان، شهرکی واحد عزیز، روزی طلب مهین. مقایسه اهمیت و اجرای خدمات آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران و بیماران. مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (دانشگاه علوم پزشکی جهرم)[Internet]. 1389؛8(4):49-55. Available from: https://sid.ir/paper/130945/fa

    IEEE: کپی

    مرجان مردانی حموله، عزیز شهرکی واحد، و مهین روزی طلب، “مقایسه اهمیت و اجرای خدمات آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران و بیماران،” مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (دانشگاه علوم پزشکی جهرم)، vol. 8، no. 4، pp. 49–55، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/130945/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button