مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,090
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

749
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی سیکل قاعدگی، اختلالات مربوطه و عوامل همراه آن در دانش آموزان زنجانی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 58

چکیده

 زمینه و هدف: سیکل قاعدگی از مهم ترین تجربیات نوجوانان در دوران بلوغ و تولیدمثلی محسوب می شود و اختلالات آن نیز می تواند مسبب مشکلات زیادی در مقاطع مختلف زندگی تولید مثلی گردد. این مطالعه با هدف تعیین الگوی سیکل قاعدگی, اختلالات همراه و برخی عوامل مرتبط با آن, در دختران دانش آموز شهر زنجان انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی - مقطعی, 876 نفر از دانش آموزان دختر مقاطع راهنمایی و دبیرستان شهر زنجان با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها پرسشنامه های مشتمل بر مشخصات فردی, وضعیت سیکل قاعدگی و برخی از عوامل مرتبط با آن بود. داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی کای اسکوئر و آزمون تی با سطح اطمینان 95% تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری, p<0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: در این مطالعه, حدود 63% واحدهای مورد پژوهش دارای سیکل قاعدگی منظم بودند. شیوع اختلالات در طول سیکل قاعدگی 37.7% گزارش شد که اکثرا (60.4%) به صورت اولیگومنوره بود. همچنین 67% از دانش آموزان با فعالیت فیزیکی متوسط, دارای سیکل قاعدگی منظم بودند (p=0.002). ارتباط بین لاغری, اضافه وزن و چاقی با آمنوره و اولیگومنوره معنی دار بود (p=0.01).نتیجه گیری: با توجه به ارتباط اختلالات قاعدگی با فعالیت فیزیکی, وزن دانش آموزان و اهمیت بالای آن در سلامت جسمی و تولیدمثلی آنها؛ افزایش آگاهی دانش آموزان و خانواده ها در این خصوص ضروری به نظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدنیا، الهه، ملکی، اعظم، و موسوی نسب، نورالدین. (1393). الگوی سیکل قاعدگی, اختلالات مربوطه و عوامل همراه آن در دانش آموزان زنجانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 8(2)، 51-58. SID. https://sid.ir/paper/132151/fa

    Vancouver: کپی

    احمدنیا الهه، ملکی اعظم، موسوی نسب نورالدین. الگوی سیکل قاعدگی, اختلالات مربوطه و عوامل همراه آن در دانش آموزان زنجانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم[Internet]. 1393؛8(2):51-58. Available from: https://sid.ir/paper/132151/fa

    IEEE: کپی

    الهه احمدنیا، اعظم ملکی، و نورالدین موسوی نسب، “الگوی سیکل قاعدگی, اختلالات مربوطه و عوامل همراه آن در دانش آموزان زنجانی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، vol. 8، no. 2، pp. 51–58، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/132151/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button