مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

718
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

637
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی جو آموزشی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، سال 1397

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 48

چکیده

 زمینه و هدف: ارزشیابی فعالیت های یادگیری و یاددهی, از فعالیت های مورد تأکید و توجه در مؤسسات آموزشی است. یکی از ابزارهای تشخیصی در این زمینه, اندازه گیری محیط و فضای آموزش یا به عبارتی جو آموزشی است. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان درخصوص جو آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی بر روی تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1397 انجام شد. براساس روش نمونه گیری چندمرحله ای, ٣ ٠ ٦ دانشجو انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد Dreem بود. داده ها به کمک آزمون های تی مستقل و واریانس یک طرفه, آزمون تعقیبی دانکن و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری کمتر از ٠ ٥ /٠ تحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمره جو آموزشی از دیدگاه دانشجویان, ١ /٢ ٣ ± ١ /١ ١ ٤ نمره بود. 7/0% نمونه ها وضعیت جو آموزشی را نامطلوب, 8/24% نیمه مطلوب, 3/69% مطلوب و 2/5% بسیار مطلوب ارزیابی کردند. براساس آزمون تی مستقل در حیطه های دیدگاه نسبت به یادگیری, دیدگاه نسبت به محیط آموزشی, دیدگاه نسبت به وضعیت اجتماعی خود, همچنین نمره کل جو آموزشی برحسب جنس, تفاوت معنی داری وجود داشت (٠ ٥ /٠ p<). آزمون واریانس نشان داد در حیطه دیدگاه نسبت به یادگیری برحسب دانشکده محل تحصیل, تفاوت معنی داری وجود دارد (٠ ٠ ٧ /٠ =p). بین معدل با جو آموزشی, همبستگی مستقیم معنی داری وجود داشت (022/0=p, 307/0=r). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد جو آموزشی دانشگاه از نظر اکثریت دانشجویان مطلوب بوده و دانشجویان مذکر دیدگاه مثبت تری به جو آموزشی دانشگاه نسبت به دانشجویان مؤنث داشته اند. همچنین دانشجویان دارای معدل بالاتر, نسبت به جو آموزشی دیدگاه مطلوب تری دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    باقری، زهرا، محبی، سیامک، عادلی، سیدحسن، و رجعتی، فاطمه. (1398). ارزیابی جو آموزشی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم, سال 1397. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 13(ویژه نامه 1 )، 39-48. SID. https://sid.ir/paper/132172/fa

    Vancouver: کپی

    باقری زهرا، محبی سیامک، عادلی سیدحسن، رجعتی فاطمه. ارزیابی جو آموزشی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم, سال 1397. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم[Internet]. 1398؛13(ویژه نامه 1 ):39-48. Available from: https://sid.ir/paper/132172/fa

    IEEE: کپی

    زهرا باقری، سیامک محبی، سیدحسن عادلی، و فاطمه رجعتی، “ارزیابی جو آموزشی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم, سال 1397،” مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، vol. 13، no. ویژه نامه 1 ، pp. 39–48، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/132172/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button