مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,462
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

751
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مولفه های اجتماعی - جمعیتی خانواده بر محرومیت تحصیلی فرزندان در ایران

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 184

چکیده

 در این پژوهش, محرومیت تحصیلی فرزندان در ایران و عوامل تعیین کننده آن با رویکردی جامعه شناختی و جمعیت شناختی در دو سطح فرد و خانوار مورد بررسی قرار گرفته است. در سطح فردی, تاثیر ویژگی های اجتماعی- جمعیتی خانواده و برخی عوامل فردی بر وضعیت تحصیل هر یک از فرزندان واقع در سنین 17 تا 30 سال و در سطح خانوار, نقش عوامل مربوط به خانوار در تعیین تعداد فرزندان محروم از تحصیل در خانوار, اندازه گیری شده است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع تحلیل ثانویه داده ها و اطلاعات مربوط به طرح «آمارگیری از ویژگی های اقتصادی - اجتماعی خانوار» در ایران است که به وسیله مرکز آمار ایران, در سال 1380 به اجرا درآمده است.نتایج تحلیلی داده ها بیانگر آن است که از میان عوامل فراوان جمعیت شناختی در خانواده ها در درجه اول, بعد خانوار و سپس تعداد فرزندان در خانواده, در تعیین وضعیت تحصیل فرزندان از اهمیتی ویژه برخوردار است و از میان عوامل گوناگون اقتصادی و اجتماعی خانوارها, محل سکونت خانوار, میزان تحصیلات سرپرست خانوار, هزینه خدمات فرهنگی خانوار و نیز کیفیت مسکن خانوار بیشترین میزان تاثیر را بر شانس بهره مندی فرزندان از تحصیلات بالاتر داشته است. افزون بر متغیرهای یادشده, وضعیت زناشویی سرپرست خانوار نیز بر احتمال داشتن یا نداشتن فرزند محروم از تحصیل در خانواده موثر بوده است. همچنین از میان عوامل فردی مورد پژوهش در این تحقیق, شیوه رفتار مادر با فرزند در مقایسه با رفتار پدر, دارای بیشترین تاثیر بر عملکرد تحصیلی فرزندان ایرانی بوده و نقشی مهم در تعیین سطح تحصیلات فرزندان داشته است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودیان، حسین، و امیری، محمد. (1385). بررسی تاثیر مولفه های اجتماعی - جمعیتی خانواده بر محرومیت تحصیلی فرزندان در ایران. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 25(4 (پیاپی 49) (ویژه نامه علوم تربیتی))، 153-184. SID. https://sid.ir/paper/13251/fa

    Vancouver: کپی

    محمودیان حسین، امیری محمد. بررسی تاثیر مولفه های اجتماعی - جمعیتی خانواده بر محرومیت تحصیلی فرزندان در ایران. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1385؛25(4 (پیاپی 49) (ویژه نامه علوم تربیتی)):153-184. Available from: https://sid.ir/paper/13251/fa

    IEEE: کپی

    حسین محمودیان، و محمد امیری، “بررسی تاثیر مولفه های اجتماعی - جمعیتی خانواده بر محرومیت تحصیلی فرزندان در ایران،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 25، no. 4 (پیاپی 49) (ویژه نامه علوم تربیتی)، pp. 153–184، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13251/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button