مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,297
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

717
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر محل سکونت و جنسیت بر ادراکات و عملکرد تحصیلی دانشجویان مهندسی و علوم پایه دانشگاه شیراز

صفحات

 صفحه شروع 185 | صفحه پایان 200

چکیده

 این پژوهش به بررسی تاثیر سکونت و عدم سکونت دانشجویان دختر و پسر رشته مهندسی و علوم پایه بر عملکرد تحصیلی, تعهد حرفه ای, خوداثربخشی و ادراکات آنان از محیط دانشکده پرداخته است. این مطالعه به پیوست پژوهش های پیشین صورت گرفت که در آن تاثیر محل سکونت بر سازگاری و عملکرد تحصیلی در جوامع و فرهنگ های مختلف مورد بررسی قرار گرفته بود. نتایج به دست آمده گویای اثرمعنادار زندگی خوابگاهی بر سازگاری و عملکرد دانشجو به واسطه جنسیت بود. در این مطالعه زندگی خوابگاهی بیشترین اثر مثبت را برای دانشجویان دختر نشان داد. به ویژه دانشجویان دختری که در خوابگاه زندگی می کردند تعهد حرفه ای بالاتر و عملکرد تحصیلی بهتری را در مقایسه با دانشجویان دختر و پسر غیرخوابگاهی از خود نشان دادند. نکته جالب توجه این بود که صرفنظر از این اثرات مثبت, دختران دانشجویی که در خوابگاه زندگی می کردند به نسبت دیگر دانشجویان ادراکات منفی تری نسبت به محیط دانشکده خود داشتند. بر اساس این پژوهش محل سکونت تاثیرمعناداری بر تعهد حرفه ای, عملکرد تحصیلی یا ادراک از محیط دانشکده در دانشجویان مرد نشان نمی دهد. همچنین محل سکونت تاثیر معناداری بر احساس خود اثربخشی دانشجویان دختر نداشت. در حالی که دانشجویان پسر خوابگاهی خود اثربخشی بالاتری را نسبت به دانشجویان پسر غیرخوابگاهی نشان دادند. کاربردهای یافته های این تحقیق برای توسعه تئوری رشد دانشجو و آموزش عالی و همچنین محدودیت های آن مورد بحث قرار گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مسعودی، اکبر، و محمدی، مهدی. (1385). بررسی اثر محل سکونت و جنسیت بر ادراکات و عملکرد تحصیلی دانشجویان مهندسی و علوم پایه دانشگاه شیراز. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 25(4 (پیاپی 49) (ویژه نامه علوم تربیتی))، 185-200. SID. https://sid.ir/paper/13252/fa

    Vancouver: کپی

    مسعودی اکبر، محمدی مهدی. بررسی اثر محل سکونت و جنسیت بر ادراکات و عملکرد تحصیلی دانشجویان مهندسی و علوم پایه دانشگاه شیراز. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1385؛25(4 (پیاپی 49) (ویژه نامه علوم تربیتی)):185-200. Available from: https://sid.ir/paper/13252/fa

    IEEE: کپی

    اکبر مسعودی، و مهدی محمدی، “بررسی اثر محل سکونت و جنسیت بر ادراکات و عملکرد تحصیلی دانشجویان مهندسی و علوم پایه دانشگاه شیراز،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 25، no. 4 (پیاپی 49) (ویژه نامه علوم تربیتی)، pp. 185–200، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13252/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button