مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,678
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,656
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کارکردهای مهارت های ارتباطی "غیرکلامی" و "گوش دادن مؤثر" در تحقیق وظایف و بهبود روابط انسانی در سازمان

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 46

چکیده

 مقاله حاضر به بررسی کارکردهای مهارت های ارتباطی "غیرکلامی" و "گوش دادن مؤثر" در تحقق وظایف و بهبود روابط انسانی در یک سازمان پرداخته است. روش تحقیق, نیمه تجربی و طرح "آزمون نهایی و یک گروه" بود. جمعیت نمونه 56 درصد کل جمعیت 80 نفری کارشناسان میدانی ادارات منابع طبیعی شهرستان استان فارس را شامل می شد که پس از تقسیم بر مبنای محل جغرافیایی کار به صورت تصادفی همه در سه کارگاه آموزشی شرکت داده شدند جمع آوری داده ها, پاسخ به پرسش ها و مشاهده به طور منظم انجام گرفت. روایی پرسش ها با کمک متخصصان تعیین گردید. هر کارگاه با یک پرسش باز پیرامون هر یک از دو مهارت ارتباطی آغاز گردید. سپس آموزش پیرامون مهارت های یاد شده ارایه شد و پس از آن تمرین انجام می گرفت. در انتهای هر کارگاه, شرکت کنندگان به پرسش های مکتوب پیرامون کارکردهای مهارت های دو گانه در تحقق وظایف سازمانی و بهبود روابط انسانی پاسخ می دادند. برای تحلیل پاسخ پرسش های باز, از تحلیل محتوایی و پرسش های بسته از آمارهای پارامتریک و غیر پارامتریک استفاده شد. نتایج نشان می دهند که وضعیت پیش از برگزاری کارگاه و پس از آن, تفاوت معنی داری دارد. هم چنین نقش و مهارت "گوش دادن موثر" نسبت به مهارت "غیرکلامی" در تحقق وظایف سازمانی و بهبود روابط انسانی نقش مساعدتری داشته است. افراد در گروه سنی (30-2) سال, پیرامون کارکردهای مهارت "غیرکلامی" در گروه 41 سال به بالا در مورد کارکردهای مهارت گوش دادن مؤثر داشته اند. کارشناسان ارشد سازمانی, درباره کارکردهای مهارت گوش دادن مؤثر و دارندگان مدرک رشته کشاورزی نظر مساعدتری پیرامون کارکرد مهارت غیرکلامی, داشتند. پیشنهاد می شود که این مهارت ها در قالب کارگاه آموزشی به افراد بیشتری آموزش داده شوند و دیگر مهارت های ارتباطی را نیز در بر گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شاه ولی، منصور. (1382). بررسی کارکردهای مهارت های ارتباطی "غیرکلامی" و "گوش دادن مؤثر" در تحقیق وظایف و بهبود روابط انسانی در سازمان. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 20(1 (پیاپی 39))، 29-46. SID. https://sid.ir/paper/13286/fa

Vancouver: کپی

شاه ولی منصور. بررسی کارکردهای مهارت های ارتباطی "غیرکلامی" و "گوش دادن مؤثر" در تحقیق وظایف و بهبود روابط انسانی در سازمان. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1382؛20(1 (پیاپی 39)):29-46. Available from: https://sid.ir/paper/13286/fa

IEEE: کپی

منصور شاه ولی، “بررسی کارکردهای مهارت های ارتباطی "غیرکلامی" و "گوش دادن مؤثر" در تحقیق وظایف و بهبود روابط انسانی در سازمان،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 20، no. 1 (پیاپی 39)، pp. 29–46، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13286/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button