مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,770
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,229
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رویکردهای جامعه شناختی در باب ماهیت معرفت علمی: از عقلانی سازی تا رویکرد فرهنگی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 48

چکیده

 این مقاله مهم ترین رویکردهای جامعه شناختی در باب ماهیت معرفت علمی را مورد بررسی قرار می دهد. جامعه شناسان قدیم علم به ارایه یک رویکرد عقلانی درباره معرفت علمی پرداخته اند. بر اساس این رویکرد عقلانی یا دیدگاه معیار, علم یک پدیده عقلانی, همگانی, غیراجتماعی و بی تاثیر از علایق اجتماعی و فرهنگی است. دیدگاه های جدید جامعه شناسی بر اساس یک نوع معرفت شناسی نسبی گرا (فرهنگ گرا), معرفت علمی را دارای ماهیت فرهنگی و اجتماعی می دانند. در نتیجه, استعاره معرفت علمی به مثابه «آیینه طبیعت و واقعیت» از میان برداشته شد و بنابراین اساس دیدگاه معیار درباره علم زیر سوال رفت. جامعه شناسان جدید علم با شعار «علم به مثابه فرهنگ» اظهار می کنند که معرفت علمی همواره جزیی از فرهنگ بوده و در بیرون از فرهنگ نمیتوان مقام و جایگاهی برای آن تصور کرد. به بیان دیگر علم به عنوان یک رویه اجتماعی احتمالی, پایه و مبنای مطمئنی در واقعیت ندارد بلکه باید آن را به عنوان یک فعالیت کاملا اجتماعی-فرهنگی شناخت که پیوند اساسی با ارزش ها و ایدئولوژی های اجتماعی دارد. صاحبنظران جامعه شناسی معرفت علمی و طرفداران جنبش های سیاسی - اجتماعی منتقد علم (همچون فمینیست ها) از جمله مهم ترین نمایندگان رویکرد فرهنگی اند که به بیان دیدگاه ها و نظریات آنها می پردازیم. در بخش پایانی مقاله رویکرد فرهنگی مورد نقد وبررسی قرار می گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ربانی، علی، و ماهر، زهرا. (1390). بررسی رویکردهای جامعه شناختی در باب ماهیت معرفت علمی: از عقلانی سازی تا رویکرد فرهنگی. سیاست علم و فناوری، 3(3)، 33-48. SID. https://sid.ir/paper/133035/fa

Vancouver: کپی

ربانی علی، ماهر زهرا. بررسی رویکردهای جامعه شناختی در باب ماهیت معرفت علمی: از عقلانی سازی تا رویکرد فرهنگی. سیاست علم و فناوری[Internet]. 1390؛3(3):33-48. Available from: https://sid.ir/paper/133035/fa

IEEE: کپی

علی ربانی، و زهرا ماهر، “بررسی رویکردهای جامعه شناختی در باب ماهیت معرفت علمی: از عقلانی سازی تا رویکرد فرهنگی،” سیاست علم و فناوری، vol. 3، no. 3، pp. 33–48، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/133035/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button