مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,693
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

783
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش روابط انسانی در اثربخشی تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه با تاکید بر دلالت های تربیت اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 165 | صفحه پایان 191

چکیده

 یکی از ابعاد مهم تدریس در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که چندان مورد توجه قرار نگرفته است, نقش روابط انسانی در اثربخشی تدریس اعضای هیات علمی است. بر این اساس در این مقاله, ابتدا به شناسایی نشانگرهای روابط انسانی از دید استادان نمونه کشوری و پس از آن به تعیین میزان تحقق این نشانگرها در عملکرد تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان پرداخته می شود.روش تحقیق, توصیفی- تحلیلی و از منظری دیگر کمی- کیفی است. در بخش کیفی با استادان نمونه کشوری مصاحبه شده است و در بخش کمی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان به وسیله پرسش نامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفته است. دو جامعه تحقیق شامل استادان نمونه کشوری دانشگاه های اصفهان, صنعتی اصفهان و علوم پزشکی اصفهان؛ و اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان است. برای انتخاب استادان نمونه کشوری, با توجه به حجم کم جامعه (n=20) نمونه گیری صورت نگرفت و با 15 نفر از آنان مصاحبه شده است. برای انتخاب اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان, از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم استفاده شده است. حجم این جامعه در سال تحصیلی 84-83 تعداد 395 نفر بود که از میان آن ها 58 نفر انتخاب شده است. برای ارزیابی عملکرد افراد انتخاب شده, 1245 دانشجوی زن و مرد سال های سوم و چهارم مقطع کارشناسی در تحقیق شرکت داده شدند.یافته های تحقیق نشان داد که در بخش کیفی, استادان نمونه کشوری بر چهار مقوله نقش و اهمیت روابط انسانی در تدریس دانشگاهی, پرهیز از نگاه ابزاری و ضرورت داشتن تلقی انسانی از دانشجویان, تبیین حدود روابط استاد و دانشجویان و توجه به دانشجویان دارای مشکلات تحصیلی تاکید داشته اند. در بخش کمی, اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان با کسب نمره 3.96 بیش از معیار تعیین شده (3.5) به نشانگرهای روابط انسانی توجه داشته اند. عملکرد اعضای هیات علمی برحسب سه متغیر دانشکده, مرتبه علمی و سابقه تدریس تفاوت معناداری نداشته است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصر، احمدرضا، عابدی، لطفعلی، و شریفیان، فریدون. (1386). نقش روابط انسانی در اثربخشی تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه با تاکید بر دلالت های تربیت اسلامی. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 26(3 (پیاپی 52) (ویژه نامه علوم تربیتی))، 165-191. SID. https://sid.ir/paper/13316/fa

    Vancouver: کپی

    نصر احمدرضا، عابدی لطفعلی، شریفیان فریدون. نقش روابط انسانی در اثربخشی تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه با تاکید بر دلالت های تربیت اسلامی. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1386؛26(3 (پیاپی 52) (ویژه نامه علوم تربیتی)):165-191. Available from: https://sid.ir/paper/13316/fa

    IEEE: کپی

    احمدرضا نصر، لطفعلی عابدی، و فریدون شریفیان، “نقش روابط انسانی در اثربخشی تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه با تاکید بر دلالت های تربیت اسلامی،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 26، no. 3 (پیاپی 52) (ویژه نامه علوم تربیتی)، pp. 165–191، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13316/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button