مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,143
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,551
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه هوش هیجانی با خود شکوفایی دانش آموزان پایه اول دبیرستان

صفحات

 صفحه شروع 211 | صفحه پایان 226

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش, بررسی رابطه هوش هیجانی با خود شکوفایی دانش آموزان بوده است. به همین منظور, 200 نفر دانش آموز (شامل 100 نفر دختر و 100 نفر پسر) که با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از جامعه آماری مورد نظر برگزیده شده بودند, به عنوان گروه نمونه, مورد مطالعه قرار گرفتند. برای سنجش فرضیه ها از پرسش نامه های هوش هیجانی پترایدز و فارنهام, آزمون هوش ریون و مقیاس سنجش خود شکوفایی دانشگاه اهواز استفاده شده است. برای تحلیل داده های پژوهش, از شاخص ها و روش های آماری, مانند: میانگین, انحراف معیار, آزمون t, ضریب همبستگی, تحلیل واریانس و ضریب رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در پیش بینی خود شکوفایی به ترتیب, متغیرهای هوش هیجانی, هوش بهر عمومی (شناختی) و عوامل دموگرافیک دارای بیشترین قدرت پیش بینی می باشند. همچنین یافته های تحقیق نشان داد که بین هوش هیجانی و خود شکوفایی, همبستگی مثبت معنادار وجود دارد؛ بدین معنی که با افزایش میزان هوش هیجانی, سطح خود شکوفایی دانش آموزان افزایش می یابد. بنابراین, هوش هیجانی قادر به پیش بینی توانایی خود شکوفایی آزمودنی ها می باشد. بدین ترتیب, می توان نتیجه گیری کرد که هوش هیجانی همراه با هوش عمومی و در آمد پیش بینی کننده خوبی برای متغیر خود شکوفایی باشند. اما یافته ها, رابطه معناداری را بین جنس, تحصیلات والدین, شغل پدر و تعداد فرزندان با خود شکوفایی نشان نداد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یارمحمدیان، احمد، و کمالی، فاطمه. (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی با خود شکوفایی دانش آموزان پایه اول دبیرستان. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 26(3 (پیاپی 52) (ویژه نامه علوم تربیتی))، 211-226. SID. https://sid.ir/paper/13326/fa

    Vancouver: کپی

    یارمحمدیان احمد، کمالی فاطمه. بررسی رابطه هوش هیجانی با خود شکوفایی دانش آموزان پایه اول دبیرستان. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1386؛26(3 (پیاپی 52) (ویژه نامه علوم تربیتی)):211-226. Available from: https://sid.ir/paper/13326/fa

    IEEE: کپی

    احمد یارمحمدیان، و فاطمه کمالی، “بررسی رابطه هوش هیجانی با خود شکوفایی دانش آموزان پایه اول دبیرستان،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 26، no. 3 (پیاپی 52) (ویژه نامه علوم تربیتی)، pp. 211–226، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13326/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا