مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,269
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

537
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: ناموزونی های مشارکت زنان در آموزش عالی (عنوان عربی: عدم توازن مشارکة المراة فی التعلیم العالی)

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 49

چکیده

 چکیده فارسی:هدف این پژوهش بررسی ناموزونی های موجود در شاخصهای حضور زنان در آموزش عالی ایران است و در راستای دستیابی به هدف فوق تمایز دانشجویان دختر و پسر در انتخاب رشته تحصیلی, تفاوتهای حضور دانشجویان دختر در سطوح مختلف تحصیلی, چگونگی میزان مشارکت زنان در ترکیب اعضای هیات علمی, سهم زنان دانشجو و پژوهشگر از جوایز علمی و مشارکت زنان دانشگاهی در مدیریت نهادهای علمی بررسی می شود.این پژوهش برای بررسی موضوعات مزبور به تحلیل اطلاعات موجود می پردازد و در پاره ای موارد نیز از طریق بررسیهای اسنادی به خصوص بررسی گزارشهای سالیانه آموزش عالی, اطلاعات تازه ای را تولید و ارائه می کند. داده های این پژوهش نشان می دهدکه افزایش شاخص حضور زنان در آموزش عالی با میزان مشارکت آنان در کلیه عرصه های علمی از جمله حضور در هیات های علمی, عضویت در هیات تحریریه مجلات علمی, عضویت در هیات مدیره انجمنهای علمی و کسب جوایز علمی توازن ندارد. بخش پایانی پژوهش با جمع بندی یافته های تحقیق تلاش دارد تا با استمداد از نظریه سقف شیشه ای به یک تحلیل نظری از وضعیت مشارکت کمی و کیفی زنان در آموزش عالی دست پیدا کند. چکیده عربی:یهدف هذا البحث إلی دراسة عدم التوازن السائد فی مؤشرات حضور المراة فی التعلیم العالی فی ایران. و قدتم فی هذا الإطار دراسة التمایز بین الطالبات و الطلبة فی انتخاب الفروع الدراسة, و التباینات المتعلقة بحضور الطالبات فی المراحل الدراسة المختلفة, و کیفیة نسبة مشارکة المراة فی ترکیبة اعضاء الهیئة العلمیة, و حصة الطالبات و الباحثات فی الحصول علی الجوائز العلمیة و مشارکة المراة الجامعیة فی ادارة المؤسسات العلمیة.و من اجل دراسة هذه الموضوعات, یقوم البحث بتحلیل المعطیات المتاحة کما یقوم فی بعض الحالات بانتاج و تقدیم معطیات جدیدة عن طریق الدراسة الأسنادیه لاسیما دراسة التقاریر السنویة للتعلیم العالی. و تظهر معطیات هذا البحث بأن زیادة مؤشر حضور المراة فی التعلیم العالی, غیر متوازنة مع نسبة مشارکة المراة فی کافة المجالات العلمیة بما فیها تواجدها فی الهیئات العلمیة و العضویة فی الهیئات التحریریة للمجلات العلمیة و العضویة فی مجالس ادارة الجمعیات العلمیة و الحصول علی الجوائز العلمیة. و یعطی القسم النهائی من البحث استنتاجا لمعطیات البحث و یحاول من خلال اعتماد نظریة السقف الزجاجی, التوصل الی تحلیل نظری عن وضع المشارکة الکمیة و الکیفیة للمراة فی التعلیم العالی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قانعی راد، محمدامین، و قدیمی، اکرم. (1387). عنوان فارسی: ناموزونی های مشارکت زنان در آموزش عالی (عنوان عربی: عدم توازن مشارکة المراة فی التعلیم العالی). مجله تحقیقات زنان(مجله مطالعات زنان)، 2(3)، 29-49. SID. https://sid.ir/paper/133283/fa

    Vancouver: کپی

    قانعی راد محمدامین، قدیمی اکرم. عنوان فارسی: ناموزونی های مشارکت زنان در آموزش عالی (عنوان عربی: عدم توازن مشارکة المراة فی التعلیم العالی). مجله تحقیقات زنان(مجله مطالعات زنان)[Internet]. 1387؛2(3):29-49. Available from: https://sid.ir/paper/133283/fa

    IEEE: کپی

    محمدامین قانعی راد، و اکرم قدیمی، “عنوان فارسی: ناموزونی های مشارکت زنان در آموزش عالی (عنوان عربی: عدم توازن مشارکة المراة فی التعلیم العالی)،” مجله تحقیقات زنان(مجله مطالعات زنان)، vol. 2، no. 3، pp. 29–49، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/133283/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا