مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,127
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: تفکر انتقادی: جنس یا رشته تحصیلی؟ (عنوان عربی: الفکر النقدی: الجندر ام الفرع الدراسی؟)

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 28

کلیدواژه

رشته تحصیلی (کلیدواژه عربی: الفکر النقدیQ3
الفرع الدراسی)Q3

چکیده

 چکیده فارسی:در جهت مقایسه تمایلات تفکر انتقادی و مولفه های آن بر اساس جنس و رشته تحصیلی 714 نفر از دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دو رشته ریاضی فیزیک و علوم انسانی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای از مناطق 6 و 11 آموزش و پرورش شهر تهران, انتخاب شدند و به پرسشنامه تمایلات تفکر انتقادی کالیفرنیا (فشیون, فشیون و گانکرلو, 2001) پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که دو جنس فقط در دو مولفه تمایلات تفکر انتقادی تفاوت معناداری دارند: اعتماد به توانایی تفکر انتقادی خود و بلوغ در قضاوت. از طرفی دو مولفه اعتماد به توانایی تفکر انتقادی خود و جستجوگری حقایق تفاوت معناداری را برحسب رشته تحصیلی نشان می دهند. درنهایت اثر تعاملی جنسیت و رشته تحصیلی بر مولفه های تفکر انتقادی تفاوت معناداری را در اعتماد به توانایی تفکر انتقادی خود و بلوغ در قضاوت نشان داد. می توان نتیجه گرفت که تمایلات تفکر انتقادی متاثر از جنسیت و رشته تحصیلی می باشد. چکیده عربی:تم فی اطار مقارنة میول الفکر النقدی و عناصره علی اساس الجندر (الذکورة و الأنوثة) و الفرع الدراسی, انتخاب 714 شخصا من التلامذة من البنات و البنین للسنة الثالثة لفرعی الریاضیات - الفیزیاء و العلوم الإنسانیة من خلال اعتماد اسلوب اختیار العینات العنقودیة من منطقتی 6 و 11 للتربیة و التعلیم فی مدینة طهران حیث أجابوا علی استمارة کالیفرنیا لمیول الفکر النقدی (فشیون, فشیون و غانکرلو, 2001). و تظهر نتائج البحث بان الجنسین یختلفان فقط فی عنصرین لمیول الفکر النقدی: الثقة بقدرات فکرهم النقدی والبلوغ فی اصدار الأحکام. من جهة أخری فان عنصری الثقة بقدرات الفکر النقدی و البحث عن الحقائق, تظهر تباینا ذا مغزی فی الفرعین الدراسیین. و بالتالی فان الأثر التعاملی للجندر و الفرع الدراسی علی عناصر الفکر النقدی أظهر تباینا ذا مغزی فی الثقة بقدرات الفکر النقدی و البلوغ فی إصدار الأحکام.و یمکن استنتاج أن میول الفکر النقدی تتاثر بالجندر و الفرع الدراسی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حجازی، الهه، و برجعلی لو، سمیه. (1387). عنوان فارسی: تفکر انتقادی: جنس یا رشته تحصیلی؟ (عنوان عربی: الفکر النقدی: الجندر ام الفرع الدراسی؟). مجله تحقیقات زنان(مجله مطالعات زنان)، 2(3)، 14-28. SID. https://sid.ir/paper/133284/fa

    Vancouver: کپی

    حجازی الهه، برجعلی لو سمیه. عنوان فارسی: تفکر انتقادی: جنس یا رشته تحصیلی؟ (عنوان عربی: الفکر النقدی: الجندر ام الفرع الدراسی؟). مجله تحقیقات زنان(مجله مطالعات زنان)[Internet]. 1387؛2(3):14-28. Available from: https://sid.ir/paper/133284/fa

    IEEE: کپی

    الهه حجازی، و سمیه برجعلی لو، “عنوان فارسی: تفکر انتقادی: جنس یا رشته تحصیلی؟ (عنوان عربی: الفکر النقدی: الجندر ام الفرع الدراسی؟)،” مجله تحقیقات زنان(مجله مطالعات زنان)، vol. 2، no. 3، pp. 14–28، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/133284/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button