مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,165
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

646
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: جایگاه عقل در جهان بینی عرفانی ابن عربی و دلایل ناتوانی آن در شناخت حق (عنوان عربی: مکانة العقل فی الرؤیة الکونیة العرفانیة عند ابن عربی وأسباب عجزه عن معرفة الله)

صفحات

 صفحه شروع 195 | صفحه پایان 211

چکیده

 چکیده فارسی:بسیاری از عرفا, عقل را حجاب معرفت می دانند؛ به ویژه اینکه آنها بین علم و معرفت تمایز قائل اند و معرفت را مربوط به دایره شناخت انسان از حق تعالی و تجلیات او و جایگاه آن را قلب می شمارند و علم را محصول ادراکات عقل نظری می دانند. ابن عربی معتقد است عقل در شناخت حق تعالی دو مقام و مرتبه دارد: یکی مقام ادراک و دیگری مقام قبول و پذیرش. وی عقل را در مقام ادراک و شناخت ذات حق و برخی از مراتب تعینات و تجلیات او, ناتوان معرفی می کند؛ اما در مقام پذیرش و قبول, قادر به شناخت حق می داند و برای آن محدودیتی قائل نیست. این مقاله با تبیین جایگاه عقل, به دو مقام عقل و مهم ترین دلایل ناتوانی عقل نظری در بعد ادراکی در شناخت حق و ویژگی های خاص هر یک از آنها از دیدگاه ابن عربی می پردازد. چکیده عربی:الکثیر من العرفاء ینظرون إلی العقل کحجاب مانع للمعرفة, لاسیما و انهم یقولون بالفصل بین العلم و المعرفة, و یقولون ان المعرفة تدور فی اطار دائرة معرفة الله تبارک و تعالی, و تجلیاتها و مکانها فی القلب, و اما العلم فهو فی رأیهم حصیلة إدراکات العقل النظری. یعتقد ابن عربی ان للعقل مقامین أو مرتبتین فی معرفة الله تعالی: احدهما مقام الإدراک, و الآخر مقام القبول. و یصف العقل بالعجز فی مقام إدراک و معرفة ذات الحق و بعض مراتب تعیناته و تجلیاته. فی حین یراه قادرا علی معرفة الحق علی صعید القبول و لیس له من حدود تحده فی هذا المجال. تحاول هذه المقالة من خلال تبیین مکانة العقل, شرح هذین المقامین للعقل, وأهم أسباب عجز العقل النظری فی الجانب الإدراکی لمعرفة الباری تعالی, و الخصائص التی یتسم بها کل واحد منهما من وجهة نظر ابن عربی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرتضایی، بهزاد. (1391). عنوان فارسی: جایگاه عقل در جهان بینی عرفانی ابن عربی و دلایل ناتوانی آن در شناخت حق (عنوان عربی: مکانة العقل فی الرؤیة الکونیة العرفانیة عند ابن ‌عربی وأسباب عجزه عن معرفة الله). اندیشه نوین دینی، 8(29)، 195-211. SID. https://sid.ir/paper/133337/fa

    Vancouver: کپی

    مرتضایی بهزاد. عنوان فارسی: جایگاه عقل در جهان بینی عرفانی ابن عربی و دلایل ناتوانی آن در شناخت حق (عنوان عربی: مکانة العقل فی الرؤیة الکونیة العرفانیة عند ابن ‌عربی وأسباب عجزه عن معرفة الله). اندیشه نوین دینی[Internet]. 1391؛8(29):195-211. Available from: https://sid.ir/paper/133337/fa

    IEEE: کپی

    بهزاد مرتضایی، “عنوان فارسی: جایگاه عقل در جهان بینی عرفانی ابن عربی و دلایل ناتوانی آن در شناخت حق (عنوان عربی: مکانة العقل فی الرؤیة الکونیة العرفانیة عند ابن ‌عربی وأسباب عجزه عن معرفة الله)،” اندیشه نوین دینی، vol. 8، no. 29، pp. 195–211، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/133337/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button