مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,770
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,024
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

9

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه هدف گرایی و خود تنظیمی در دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه شیراز

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 71

چکیده

 تازه ترین نظریه دررویکرد (شناختی – اجتماعی) هدف در پیشرفت, سه گونه هدف گرایی را مطرح نموده اند که عبارتند از: تبحری؛ عملکردی و پرهیز از شکست. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه انواع هدف گرایی با ابعاد مختلف خود تنظیمی (فراشناخت, شناخت و انگیزش) در دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی انجام پذیرفت. گروه نمونه پژوهش حاضر, 229 دانشجوی دختر و پسر از دانشکده های مهندسی, علوم پایه, علوم تربیتی و علوم انسانی دانشگاه شیراز بودند که پرسش نامه های "جهت گیری هدف تحصیلی" و خود تنظیمی بر روی آن ها اجرا شد. به منظور تعیین روایی از روش تحلیل عامل و برای تعیین پایایی آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج حاکی از روایی و پایایی پرسش نامه های یاد شده بود.ضرایب استاندارد رگرسیون نشان داد که هدف گرایی تبحری, ابعاد فراشناخت و شناخت را, به گونه مثبت و بعد انگیزش را به صورت منفی پیش بینی می کند. هدف گرایی عملکردی, تنها در بعد انگیزش نقش پیش بین داشت. هدف پرهیز از شکست در تمامی ابعاد پیش بینی کننده منفی بود. نقش رشته تحصیلی به عنوان متغیر تعدیل گر مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که الگوی پیش بینی تحت تاثیر رشته تحصیلی است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جوکار، بهرام. (1384). بررسی رابطه هدف گرایی و خود تنظیمی در دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه شیراز. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22(4(پیاپی 45)(ویژه نامه علوم تربیتی))، 56-71. SID. https://sid.ir/paper/13376/fa

Vancouver: کپی

جوکار بهرام. بررسی رابطه هدف گرایی و خود تنظیمی در دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه شیراز. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1384؛22(4(پیاپی 45)(ویژه نامه علوم تربیتی)):56-71. Available from: https://sid.ir/paper/13376/fa

IEEE: کپی

بهرام جوکار، “بررسی رابطه هدف گرایی و خود تنظیمی در دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه شیراز،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 22، no. 4(پیاپی 45)(ویژه نامه علوم تربیتی)، pp. 56–71، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13376/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا