Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,952
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه، عدالت رفتاری، عدالت در ارزیابی و استرس منفی در مدرسه

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 61

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی رابطه باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه, عدالت رفتاری و عدالت در ارزیابی معلمان با استرس منفی دانش آموزان راهنمایی در مدرسه در شهر اصفهان به مرحله درآمد. برای دستیابی به اهداف پژوهش از بین دانش آموزان راهنمایی, 467 نفر طی نمونه گیری دو مرحله ای برای پاسخگویی به پرسشنامه های پژوهش انتخاب شدند. پرسشنامه های پژوهش شامل پرسشنامه هفت سوالی باور به دنیای عادلانه شخصی, پرسشنامه چهار سوالی باور به دنیای ناعادلانه, پرسشنامه سه سوالی عدالت در ارزیابی معلمان, پرسشنامه تک سوالی عدالت رفتاری معلمان و پرسشنامه استرس منفی دانش آموزان بود. داده های حاصل از پرسشنامه های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی مورد تحلیل قرار گرفتند. شواهد حاصل از بررسی روابط بین متغیرهای پژوهش نشان داد که باور به دنیای عادلانه با باور به دنیای ناعادلانه (r=-0.145) و استرس منفی دانش آموزان در مدرسه (r=-0.232) دارای رابطه منفی و معنادار, اما با عدالت در ارزیابی (r=0.302) و عدالت رفتاری (r=0.208) دارای رابطه مثبت و معنادار است. باور به دنیای ناعادلانه با عدالت در ارزیابی (r=-0.139) و با عدالت رفتاری (r=-0.105) دارای رابطه منفی بود. عدالت در ارزیابی نیز با عدالت رفتاری دارای رابطه مثبت و معنادار (r=0.457) و با استرس منفی (r=-0.308) دارای رابطه منفی و معنادار بود. عدالت رفتاری نیز با استرس منفی دارای رابطه منفی و معنادار (r=-0.346) بود. تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی نشان داد که با کنترل سن, وضعیت مردودی و جنسیت, به ترتیب عدالت رفتاری و باور به دنیای عادلانه قادر به پیش بینی استرس منفی دانش آموزان هستند. در پایان نیز مشخص گردید که جنسیت رابطه عدالت رفتاری با استرس منفی در دانش آموزان را تعدیل می نماید. یعنی رابطه عدالت رفتاری با استرس منفی دانش آموزان دختر نیرومندتر از این رابطه در پسران بود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

گل پرور، محسن، و نادی، محمدعلی. (1387). باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه, عدالت رفتاری, عدالت در ارزیابی و استرس منفی در مدرسه. پژوهش در سلامت روانشناختی، 2(2)، 51-61. SID. https://sid.ir/paper/134030/fa

Vancouver: کپی

گل پرور محسن، نادی محمدعلی. باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه, عدالت رفتاری, عدالت در ارزیابی و استرس منفی در مدرسه. پژوهش در سلامت روانشناختی[Internet]. 1387؛2(2):51-61. Available from: https://sid.ir/paper/134030/fa

IEEE: کپی

محسن گل پرور، و محمدعلی نادی، “باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه, عدالت رفتاری, عدالت در ارزیابی و استرس منفی در مدرسه،” پژوهش در سلامت روانشناختی، vol. 2، no. 2، pp. 51–61، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/134030/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا