مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

786
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

719
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس مقدماتی خودگزارشی مشکلات سلامت روان شناختی نوجوانان در ایران

صفحات

 صفحه شروع 94 | صفحه پایان 109

چکیده

 در هر جامعه ای سلامت روان نوجوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تامین بهداشت روانی به آنان کمک می کند تا از نظر روانی و جسمیسالم و نقش اجتماعی خود را بهتر ایفا کنند. هدف از پژوهش حاضر, ساخت مقیاس خودگزارشی مشکلات سلامت روان شناختی دانش آموزان متوسطه دوم بود. برای این منظور خزانه ی آیتمی با 200 آیتم تهیه شد و پس از ویرایش اولیه, 119 آیتم جهت قرار گرفتن در نسخه ی مقدماتی مقیاس انتخاب شد. جامعه آماری در این پژوهش دانش آموزان مدارس متوسطه ی دوم شش استان البرز, کرمانشاه, آذربایجان شرقی, سیستان و بلوچستان, فارس و خراسان رضوی بود. نمونه دربرگیرنده 642 نفر از دانش آموزان بودند که به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس نشان داد بهترین راه حل عاملی هماهنگ با چهارچوب نظری برای این مقیاس, شش مؤلفه ای است. دامنه ضرایب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) مولفه های استخراجی در نسخه مقدماتی مقیاس سلامت روان شناختی کودکان بین 63 /0 (رفتارهای ایذایی) تا 85 /0 (نقص در انجام تکالیف تحصیلی, خودگردانی, نقص توجه و بیش فعالی, و خودآسیب رسانی) است. در مجموع, مقیاس خودگزارشی مشکلات سلامت روان شناختی دانش آموزان متوسطه دوم, از شایستگی های روان سنجی نسبی برخوردار است و می توان از آن برای سنجش مشکلات هیجانی نوجوانان ایرانی با اهداف بالینی و پژوهشی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری زردخانه، سعید، زنگانه، علی محمد، منصورکیایی، نادر، مهدوی، مجتبی، اصانلو، شیرین، جلالت دانش، محسن، طهماسبی گرمتانی، سیامک، و طیموری فرد، سیدعین اله. (1397). ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس مقدماتی خودگزارشی مشکلات سلامت روان شناختی نوجوانان در ایران. پژوهش در سلامت روانشناختی، 12(4 )، 94-109. SID. https://sid.ir/paper/134050/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری زردخانه سعید، زنگانه علی محمد، منصورکیایی نادر، مهدوی مجتبی، اصانلو شیرین، جلالت دانش محسن، طهماسبی گرمتانی سیامک، طیموری فرد سیدعین اله. ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس مقدماتی خودگزارشی مشکلات سلامت روان شناختی نوجوانان در ایران. پژوهش در سلامت روانشناختی[Internet]. 1397؛12(4 ):94-109. Available from: https://sid.ir/paper/134050/fa

    IEEE: کپی

    سعید اکبری زردخانه، علی محمد زنگانه، نادر منصورکیایی، مجتبی مهدوی، شیرین اصانلو، محسن جلالت دانش، سیامک طهماسبی گرمتانی، و سیدعین اله طیموری فرد، “ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس مقدماتی خودگزارشی مشکلات سلامت روان شناختی نوجوانان در ایران،” پژوهش در سلامت روانشناختی، vol. 12، no. 4 ، pp. 94–109، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/134050/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button