مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,838
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,396
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه خودکارآمدی با سلامت روان در معلمان: نقش واسطه ای حمایت اجتماعی ادراک شده

صفحات

 صفحه شروع 50 | صفحه پایان 69

چکیده

 هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی سلامت روان معلمان, بر اساس خودکارآمدی و با میانجی گری حمایت اجتماعی ادراک شده بوده است. با توجه به اهداف پژوهش, روش پژوهش, توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی و متوسطه شهر تهران بوده است که از میان آن ها تعداد 447 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای برای اجرای پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه سلامت عمومی, پرسشنامه خودکارآمدی عمومی, پرسشنامه حمایت اجتماعی استفاده به عمل آمد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که متغیر حمایت اجتماعی می تواند رابطه بین خودکارآمدی و سلامت روان را در بین معلمان میانجی گری نماید. متغیر خودکارآمدی هم اثر مستقیمی بر روی سلامت روان دارد و هم به واسطه حمایت اجتماعی می تواند رابطه غیرمستقیمی با سلامت روان داشته باشد. درنهایت در مدل مفروض 15 درصد از پراکندگی نمرات سلامت روان معلمان از طریق نقش واسطهای حمایت اجتماعی ادراک شده, تبیین شد. بین معلمان زن و مرد از لحاظ شدت نشانه های بی خوابی و اضطراب تفاوت معنی داری وجود دارد. می توان نتیجه گیری نمود که حمایت اجتماعی نقش کلیدی در خودکارآمدی و سلامت روان معلمان دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نبوی، سیدصادق، سهرابی، فرامرز، افروز، غلامعلی، دلاور، علی، و حسینیان، سیمین. (1396). رابطه خودکارآمدی با سلامت روان در معلمان: نقش واسطه ای حمایت اجتماعی ادراک شده. پژوهش در سلامت روانشناختی، 11(2 )، 50-69. SID. https://sid.ir/paper/134107/fa

    Vancouver: کپی

    نبوی سیدصادق، سهرابی فرامرز، افروز غلامعلی، دلاور علی، حسینیان سیمین. رابطه خودکارآمدی با سلامت روان در معلمان: نقش واسطه ای حمایت اجتماعی ادراک شده. پژوهش در سلامت روانشناختی[Internet]. 1396؛11(2 ):50-69. Available from: https://sid.ir/paper/134107/fa

    IEEE: کپی

    سیدصادق نبوی، فرامرز سهرابی، غلامعلی افروز، علی دلاور، و سیمین حسینیان، “رابطه خودکارآمدی با سلامت روان در معلمان: نقش واسطه ای حمایت اجتماعی ادراک شده،” پژوهش در سلامت روانشناختی، vol. 11، no. 2 ، pp. 50–69، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/134107/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button