مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,416
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

978
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط بین هوش اخلاقی و مهارت های ارتباطی در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 44 | صفحه پایان 54

چکیده

 توانایی افراد برای قرار دادن معیارهایی برتر که اثربخشی در کانون واکنش های فردی را به دنبال دارد هوش اخلاقی گفته می شود. هدف از پژوهش حاضر, تعیین همبستگی بین هوش اخلاقی و مهارت های ارتباطی دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 96-1395 بوده است. مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- همبستگی است که در سال 1395 انجام گرفت. جامعه پژوهش تمام دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند. نمونه ها 204 نفر بر اساس معیارهای ورود که شامل: قبولی مستقیم در رشته پرستاری, عدم ابتلا به بیماری های شناخته شده و رضایت جهت شرکت در پژوهش از بین تمام دانشجویان چهار سال پرستاری با روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی, هوش اخلاقی «Lennick و Kiel» و «مهارت های ارتباطی Jerabek» استفاده شد. روایی و پایایی هر دو ابزار در مطالعات مشابه در کشور با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0.88 و 0.71 مورد تایید قرار گرفته بود. پایایی در پژوهش حاضر به روش آلفای کرونباخ 0.85 و 0.81 برای دو پرسشنامه محاسبه شد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 19 و آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون های آماری t مستقل, ضریب همبستگی Pearson و آزمون ANOVA) تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها میزان هوش اخلاقی را با میانگین 71.98±12.7 از دامنه (100-20) و مهارت های ارتباطی دانشجویان را از دامنه (170-34) با میانگین 114.9±9.67 نشان داد. ضریب همبستگی Pearson نشان داد که بین هوش اخلاقی و مهارت های ارتباطی دانشجویان پرستاری همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (p£0.001, r=0.54). با افزایش هوش اخلاقی دانشجویان پرستاری, مهارت های ارتباطی آنان ارتقاء می یابد. بنابراین, فراهم کردن زمینه برای تقویت هوش اخلاقی دانشجویان پرستاری پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عرشی ها، مرجان السادات، لایق، خزر، نوغانی، فاطمه، صدقی گوی آقاج، ناصر، و تقوی لاریجانی، ترانه. (1395). بررسی ارتباط بین هوش اخلاقی و مهارت های ارتباطی در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 9(3)، 44-54. SID. https://sid.ir/paper/135433/fa

    Vancouver: کپی

    عرشی ها مرجان السادات، لایق خزر، نوغانی فاطمه، صدقی گوی آقاج ناصر، تقوی لاریجانی ترانه. بررسی ارتباط بین هوش اخلاقی و مهارت های ارتباطی در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1395؛9(3):44-54. Available from: https://sid.ir/paper/135433/fa

    IEEE: کپی

    مرجان السادات عرشی ها، خزر لایق، فاطمه نوغانی، ناصر صدقی گوی آقاج، و ترانه تقوی لاریجانی، “بررسی ارتباط بین هوش اخلاقی و مهارت های ارتباطی در دانشجویان پرستاری،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 9، no. 3، pp. 44–54، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/135433/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button