مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,587
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

783
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جو اخلاق سازمانی واقعی و ایده ال از دید پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 110

چکیده

 شناخت و آگاهی از جو اخلاقی و چگونگی درک آن در محیط کاری می تواند به پرستاران و مدیران در شناسایی و اجرای مکانیسم هایی جهت تغییر, ارتقا و اداره جو اخلاقی کمک کند. این مطالعه با هدف مقایسه درک پرستاران از جو اخلاق سازمانی واقعی و ایده ال در بیمارستان های آموزشی دانشگاه جندی شاپور اهواز انجام شد.این تحقیق توصیفی - مقطعی, بر روی 558 نفر از پرستاران بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که با روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب شده بودند, انجام شد. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش ویژگی های دموگرافیک, پرسشنامه جو اخلاقی واقعی و پرسشنامه جو اخلاقی ایده ال بود. پرسشنامه جو اخلاقی بر اساس نسخه فارسی پرسشنامه جو اخلاقی Olson, بوده است که در 5 حیطه (مدیران, همکاران, پزشکان, بیماران, بیمارستان) جو اخلاقی را در محیط بیمارستان بررسی می کند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی آزمون t-test مستقل و آنالیز واریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد که جو اخلاقی واقعی حاکم بر بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جو مثبتی بوده است (3.66= میانگین). هم چنین, جو اخلاقی ایده ال پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز, جوی مثبت بوده است (4.7=میانگین). تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات درک پرستاران از جو اخلاقی واقعی و ایده ال وجود داشته است(P<0.05) . سمت و سابقه کار پرستاران ارتباط معنی داری با میزان درک پرستاران از جو اخلاقی واقعی داشته است(P<0.05) . در تحقیق حاضر, جو اخلاقی موجود جو مثبتی بوده است. اما با جو اخلاقی ایده ال پرستاران فاصله دارد. بنابراین, مدیران باید جو اخلاقی موجود را حفظ و از طرفی استراتژی هایی جهت ارتقا جو اخلاقی به کار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خزنی، صبریه، شایسته فرد، مرضیه، سعیدالذاکرین، منصوره، و چراغیان، بهمن. (1392). جو اخلاق سازمانی واقعی و ایده ال از دید پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 6(2)، 99-110. SID. https://sid.ir/paper/135465/fa

    Vancouver: کپی

    خزنی صبریه، شایسته فرد مرضیه، سعیدالذاکرین منصوره، چراغیان بهمن. جو اخلاق سازمانی واقعی و ایده ال از دید پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1392؛6(2):99-110. Available from: https://sid.ir/paper/135465/fa

    IEEE: کپی

    صبریه خزنی، مرضیه شایسته فرد، منصوره سعیدالذاکرین، و بهمن چراغیان، “جو اخلاق سازمانی واقعی و ایده ال از دید پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 6، no. 2، pp. 99–110، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/135465/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button