مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,425
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

643
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی تعهد سازمانی دانشجویان بر اساس ادراک آنها از جو آموزشی دانشگاه (مورد: دانشگاه شیراز)

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 154

چکیده

 هدف کلی از انجام پژوهش حاضر پیش بینی تعهد سازمانی دانشجویان بر اساس ادراک آنها از جو آموزشی موجود در دانشگاه بود. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه جو آموزشی راف و همکاران (1997) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر (1991) بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آن, توزیع و گردآوری شد. 1865 نفر از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه شیراز که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند, پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. داده های به دست آمده با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی, و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد: 1- میانگین ادراک دانشجویان از جو آموزشی دانشگاه و تعهد سازمانی آنها از سطح حداقل کفایت مطلوب (Q2) کمتر بود. 2- بیشترین میانگین مطلوبیت جو آموزشی مربوط به بعد ادراک دانشجویان از اساتید و کمترین آن مربوط به بعد ادراک آنها از یادگیری بود. 3- بیشترین میانگین تعهد سازمانی دانشجویان مربوط به بعد عاطفی و کمترین آن مربوط به بعد هنجاری بود. ادراک دانشجویان از جو آموزشی در مجموع 0.17 از واریانس تعهد سازمانی آنها را تبیین می کند. 4- تفاوت معناداری بین تعهد سازمانی دانشجویان در دانشکده های مختلف در دوره های متفاوت تحصیلی وجود داشت. 5- تفاوت معناداری بین ادراک دانشجویان دختر و پسر از جو آموزشی دانشگاه وجود داشت. 6- تفاوت معناداری بین ادراک دانشجویان از جو آموزشی و همچنین تعهد سازمانی آنها در سال های ورودی مختلف, وجود داشت. 7- رابطه معناداری بین ادراک دانشجویان از جو آموزشی با معدل کل آنها و بین تعهد سازمانی دانشجویان با معدل کل آنها مشاهده نشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ترک زاده، جعفر، و محترم، معصومه. (1391). پیش بینی تعهد سازمانی دانشجویان بر اساس ادراک آنها از جو آموزشی دانشگاه (مورد: دانشگاه شیراز). آموزش عالی ایران، 4(2 (پیاپی 14))، 123-154. SID. https://sid.ir/paper/135896/fa

    Vancouver: کپی

    ترک زاده جعفر، محترم معصومه. پیش بینی تعهد سازمانی دانشجویان بر اساس ادراک آنها از جو آموزشی دانشگاه (مورد: دانشگاه شیراز). آموزش عالی ایران[Internet]. 1391؛4(2 (پیاپی 14)):123-154. Available from: https://sid.ir/paper/135896/fa

    IEEE: کپی

    جعفر ترک زاده، و معصومه محترم، “پیش بینی تعهد سازمانی دانشجویان بر اساس ادراک آنها از جو آموزشی دانشگاه (مورد: دانشگاه شیراز)،” آموزش عالی ایران، vol. 4، no. 2 (پیاپی 14)، pp. 123–154، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/135896/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا