مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,487
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

909
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان با توجه به معیار نتایج مشتری مدل EFQM (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه مازندران)

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 53

کلیدواژه

مدل اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM)Q3

چکیده

 دانشگاه ها به منظور به انجام رساندن وظایف, پویایی و ارتقای کیفیت خود, نیازمند الگو و ابزار مناسب برای ارزیابی و اطمینان کیفی از روند برنامه ها و فرآیندهای مربوط به کارایی و اثر بخشی دانش آموختگان خود و مهم تر از همه, میزان رضایت مندی آنان است. در همین رابطه, یکی از معیارهای عمده در زمینه کیفیت و بهبود مستمر, ایجاد و حفظ مشتری است که در سازمان های آموزشی به عنوان مخاطبان اصلی فرآیند آموزشی تلقی می شوند.هدف این تحقیق سنجش میزان رضایت مندی دانشجویان به عنوان مشتریان دانشگاه از خدمات آموزشی و فعالیت های پیگیرانه پس از آموزش بود. در این تحقیق, کلیه دانشجویان دانشگاه مازندران به عنوان جامعه آماری تحقیق بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 348 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند.روش مورد استفاده این پژوهش, توصیفی و از نوع پیمایشی است و ابزار گردآوری داده ها, پرسش نامه محقق ساخته ای بود که بر اساس مولفه مشتری محوری مدل FEQM (تصورات کلی از گروه آموزشی یا تصویر از گروه آموزشی, محصولات و خدمات, ارایه آموزش و پیگیری پس از ارایه خدمات آموزش و وفاداری به دانشگاه) ساخته شده است.در این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS, آماره های توصیفی (فراوانی درصد, میانگین و ...) و استنباطی (آزمون ناپارامتری و آزمون معناداری تحلیل واریانس) برای تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفتند.نتایج به دست آمده, بیان کننده آن است که تنها حدود 40 درصد از افراد نمونه رضایت خود را از خدمات آموزشی ارایه شده, اعلام نمودند و در بین دانشکده ها, دانشکده حقوق و علوم سیاسی و در بین گروه های آموزشی گروه آموزش علوم سیاسی از سایر گروه های آموزشی, مشتری محورتر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ایزدی، صمد، صالحی، ابراهیم، و قره باغی، محمدمهدی. (1387). بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان با توجه به معیار نتایج مشتری مدل EFQM (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه مازندران). آموزش عالی ایران، 1(3)، 19-53. SID. https://sid.ir/paper/135911/fa

Vancouver: کپی

ایزدی صمد، صالحی ابراهیم، قره باغی محمدمهدی. بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان با توجه به معیار نتایج مشتری مدل EFQM (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه مازندران). آموزش عالی ایران[Internet]. 1387؛1(3):19-53. Available from: https://sid.ir/paper/135911/fa

IEEE: کپی

صمد ایزدی، ابراهیم صالحی، و محمدمهدی قره باغی، “بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان با توجه به معیار نتایج مشتری مدل EFQM (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه مازندران)،” آموزش عالی ایران، vol. 1، no. 3، pp. 19–53، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/135911/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button