مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

758
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

704
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سیر تطور «لذت» در اندیشه سیاسی کلاسیک

صفحات

 صفحه شروع 327 | صفحه پایان 354

چکیده

 با توجه به اینکه در اندیشه سیاسی کلاسیک, انسان موجودی طبعا اجتماعی انگاشته می شود, بسیاری از مقوله های بشری که در دوران مدرن به عرصه خصوصی رانده شده است, در زمره مباحث فلسفه سیاسی قرار دارد و جایگاه برجسته ای را در آن اشغال می کند. «لذت» از جمله این مقوله هاست که فیلسوفانی مانند افلاطون و ارسطو و اخلاف آنها درباره آن تامل کرده اند و در چارچوب فلسفه سیاسی - اخلاقی خود بدان پرداخته اند. با این حال هر چند افلاطون رساله فیلبوس را اساسا به بررسی موضوع «لذت» اختصاص می دهد و ارسطو در دو بخش از اخلاق نیکوماخوس بدان می پردازد, با هلنیسم رومی به تدریج «لذت» از جایگاه سیاسی خود فروکاهیده شده, به عرصه اخلاق خصوصی هدایت می شود. اپیکور از جمله کسانی است که «لذت» را در مرکز توجه قرار می دهد, اما نه - مانند ارسطو - به عنوان فعالیتی اجتماعی, بلکه چونان مقوله ای مربوط به تهذیب فردی و همین مقدمه ای است برای آنکه در ادامه و با ظهور مسیحیت, «لذت» رانده شده از اندیشه سیاسی به امری کاملا الهیاتی تقلیل یابد و به جای آنکه در ترسیم جامعه نیک سامان جایی برای خود بیابد, به امری در چارچوب روابط انسان - خدا تبدیل می شود و در نتیجه دیگر نه موضوع فهم هنجاری اجتماعی و سیاسی, که مقوله ای مربوط به فرمان برداری از امر الهی است. با سنت آگوستین, این امر تثبیت می شود و «لذت» در سیر تطور خویش از امر سیاسی به امر مذهبی تحول می یابد که در ادامه, امکان ظهور لذت گرایی مدرن فارغ از مبانی اخلاق اجتماعی را فراهم می آورد. به منظور درک چگونگی تغییر جایگاه مقوله «لذت» از امر سیاسی در فلسفه اخلاق یونان به امر خصوصی در فلسفه سیاسی مدرن, مقاله حاضر به بررسی فرایند تحول «لذت» از امر هنجاری به یک مقوله صرفا مذهبی در دوران کلاسیک می پردازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علوی پور، سیدمحسن. (1397). سیر تطور «لذت» در اندیشه سیاسی کلاسیک. پژوهش سیاست نظری (پژوهش علوم سیاسی)، جدید(24 )، 327-354. SID. https://sid.ir/paper/136083/fa

    Vancouver: کپی

    علوی پور سیدمحسن. سیر تطور «لذت» در اندیشه سیاسی کلاسیک. پژوهش سیاست نظری (پژوهش علوم سیاسی)[Internet]. 1397؛جدید(24 ):327-354. Available from: https://sid.ir/paper/136083/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحسن علوی پور، “سیر تطور «لذت» در اندیشه سیاسی کلاسیک،” پژوهش سیاست نظری (پژوهش علوم سیاسی)، vol. جدید، no. 24 ، pp. 327–354، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136083/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button