مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

911
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

685
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رگه های استعمار در فلسفه کانت (با تکیه بر آراء اسپیوک)

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 198

چکیده

 یکی از عوامل موفقیت استعمار در سرزمین های مستعمره خود, علاوه بر گزینه نظامی, استفاده هوشمندانه از فنون بلاغت و سخنوری بوده و از این رو ماموریت متمدن سازی اروپایی بر اساس فرهنگ به عنوان سخنوری پایه گذاری و از طریق ادبیات و فلسفه قرن هجدهم و نوزدهم دنبال شده است. «امانوئل کانت», فیلسوف بزرگ قرن هجدهم آلمان, در کتاب «نقد قوه حکم» خود که بخش اول آن فلسفه ذوق (مبحث زیبا و والا) و بخش دوم آن به غایت شناسی اختصاص دارد, سوژه ای را معرفی می کند که تحت شرایط خاصی به درک زیبایی, والایی و غایتمندی نائل می شود؛ اما از آنجایی که از نظر کانت چنین درکی متعلق به همگان نیست, این پرسش فراروی منتقدان قرار می گیرد که آیا می توان گفت سوژه کانتی در نقد سوم, نشانی از نژادگرایی و استعمار در خود دارد؟ مقاله حاضر بر اساس آرای «گایاتری چاکراورتی اسپیوک», منتقد و اندیشمند مشهور حوزه مطالعات پسااستعماری, به بررسی و پاسخ این پرسش می پردازد. اسپیوک بر این اعتقاد است که نظرهای کانت در دو مورد دارای نژادگرایی و استعمار است؛ یکی در تحلیل والایی که می گوید انسان خام به دلیل آنکه آموزش دیده و بافرهنگ نیست, والایی را تنها به عنوان مفهومی دهشتناک درک می کند و دوم در بحث غایت شناسی که بومیان استرالیایی را فاقد فاعلیت انسانی می داند. بنابراین سوژه شناسای جهان شمول یا انسان کانتی به تمامی بشریت رجوع نمی کند, بلکه تنها به سوژه آموزش دیده بورژوای مرد دوران روشنگری اروپا که بخشی از اصول عقلانی گسترش امپریالیسم را فراهم کرده است, توجه نشان می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورمختار، صدیقه، مصطفوی، شمس الملوک، و مرندی، سیدمحمد. (1397). رگه های استعمار در فلسفه کانت (با تکیه بر آراء اسپیوک). پژوهش سیاست نظری (پژوهش علوم سیاسی)، جدید(24 )، 173-198. SID. https://sid.ir/paper/136085/fa

    Vancouver: کپی

    پورمختار صدیقه، مصطفوی شمس الملوک، مرندی سیدمحمد. رگه های استعمار در فلسفه کانت (با تکیه بر آراء اسپیوک). پژوهش سیاست نظری (پژوهش علوم سیاسی)[Internet]. 1397؛جدید(24 ):173-198. Available from: https://sid.ir/paper/136085/fa

    IEEE: کپی

    صدیقه پورمختار، شمس الملوک مصطفوی، و سیدمحمد مرندی، “رگه های استعمار در فلسفه کانت (با تکیه بر آراء اسپیوک)،” پژوهش سیاست نظری (پژوهش علوم سیاسی)، vol. جدید، no. 24 ، pp. 173–198، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136085/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button