مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله طرح

مشخصات مقاله

مجری: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
سال:1402 | تاریخ پایان:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات طرح

عنوان

بررسی وضعیت اجرایی سازی قانون «ساماندهی مُد و لباس» و آیین نامه اجرایی آن (19315)

شماره مسلسل

نویسندگان

رحمانی پور ریحانه

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 38

چکیده

 بررسی وضعیت پوشش و تحولات حجاب در جامعه نشان می دهد وضعیت بازار کالای حجاب و پوشاک ظرفیت بالقوه ای در امکان تنظیم گری و بهبود وضعیت حجاب در جامعه دارد. به عبارتی با توجه به تأثیر قابل ملاحظه مد بر انتخاب نوع پوشش, کنشگری فعال طراحان و تولیدکنندگان پوشاک و هدایت بازار مد از الزامات و اولویت های زیرساختی در عرصه عفاف و حجاب است. در این راستا «قانون ساماندهی مد و لباس» با هدف تکمیل چرخه صنعت مد در سال 1385 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. اما عملکرد ضعیف دولت ها در اجرای این قانون و عدم اولویت بخشی به مفاد و احکام آن امکان اثر گذاری مثبت بازار پوشاک بر کلیت مسئله پوشش را کاهش داده است. لذا عدم شکل گیری چرخه صنعت مد در کشور نه تنها فرصت ویژندسازی و بهره مندی اقتصادی از بازار داخلی و خارجی کالای پوشش اسلامی را از ایران می گیرد, ظرفیت هویت ساز پوشاک مبتنی بر الگوی ایرانی- اسلامی در احیا و انتقال فرهنگ را به حداقل خود رسانده و در صورت استمرار این وضعیت به تهدید برای جامعه تبدیل می کند.از دیگر چالش های اجرایی قانون مذکور عدم تنظیم ساز و کار مناسب جهت حفظ مالکیت معنوی طراحان و تولیدکنندگان, عدم تنظیم ساز و کارهای حمایتی از طراحان و تولیدکنندگان کالای پوششی مورد تأیید کارگروه مد و لباس, عدم اهتمام دستگاه ها به احصاء و حل مسائل اجرایی ناظر به مواد قانون, ضعف ظرفیت دانشی در ابعاد مختلف چرخه مدو لباس, حمایت ناکافی در ایجاد و تداوم سکوهای دائم عرضه کالاهای مورد نظر و عدم توجه و برنامه ریزی با هدف حضور فعالانه در بازارهای خارجی و بهره مندی از ظرفیت رسانه ها در ویژندسازی و شکل گیری صنعت مد در کشور می باشد که در راستای رفع آن می توان به اصلاح ساختار کارگروه و استفاده از ظرفیت وزارت علوم, تحقیقات و فناوری و وزارت تعاون, کار رو رفاه اجتماعی در پیشبرد اهداف قانون, استفاده نظام مند از شناسه شیما در نظارت های پیشینی و پسینی در طراحی و تولید, کارآمد سازی کد مالکیت معنوی تولیدات, پیشبرد همزمان اتصال طرح های مورد تایید کارگروه به تولید انبوه و بسترسازی در جهت تقویت صنعت خلاق و انحصار به فرد تولید پوشاک و ... اشاره داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button