مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,141
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

819
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آرایه های نمادین شیعی در مسجد جامع ورامین

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 71

چکیده

 هنرهای سنتی مانند گج بری, کاشی کاری و آجر کاری, در معماری ایرانی به خصوص در معماری مساجد جایگاه ویژه ای دارد. از زمان ورود اسلام به ایران, شاهد دگرگونی وسیعی در شکل, محتوا و محل اجرای این هنرها در معماری هستیم که ناشی از بستر اجتماعی – مذهبی جوامع است. از زمان پیدایش اسلام در ایران شاهد تغییرات گسترده کالبدی و غیرکالبدی در معماری مساجد بوده ایم. تعییر شکل آرایه ها در دوره های تاریخی مختلف تحث تاثیر عوامل گوناگونی از جمله بستر سیاسی-اجتماعی جوامع قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر توصیف و مطالعه آرایه های مسجد جامع ورامین به منظور شناشایی تفکرات مذهب شیعه و روند تغییرات در شکل و محتوای آن و بررسی تاثیر بستر اجتماعی به عنوان یکی از عوامل دخیل در این دگرگونی هاست. سوال های مطرح شده در این پژوهش عبارتند از 1-نقوش منتسب به مذهب شیعه در مسجد جامع ورامین کدام اند؟ 2-بستر اجتماعی و حوادث تاریخی قرن هفتم آیا در بکارگیری آرایه های شیعی در مسجد جامع ورامین نقش دارد؟ این پژوهش به روش تاریخی-تحلیلی با بررسی اسناد کتابخانه ای و مطالعات میدانی به گردآوری داده ها پرداخته است. پس از تحلیل و جمع بندی به نتیجه گیری در مورد چگونگی تغییرات در شیوه اجرا ( گچ بری به اجر و کاشی کاری رنگی), استفاده از نقوش طبیعی گیاهی به شکل هندسی پیچیده و اسلیمی, مضمون کتیبه ها ( استفاده از آیات قرآن, اسامی مقدس امامان و احادیث و ادعیه), و محل کاربرد آرایه ها در فضای داخلی مجاور محراب به فضای بیرونی پرداخته و در ادامه به ظهور و تقویت تفکرات شیعی در آرایه های خوشنویسی جهت تاکید حکومت وقت بر مذهب شیعه را بیان می کند. اهداف پژوهش 1) آرایه های بکار رفته در مسجد جامع ورامین نشان دهنده تفکرات مذهب شیعه در این ینا است. 2) یستر اجتماعی و حوادث تاریخی قرن هفتم در بکارگیری آرایه های شیعی در مسجد جامع ورامین ثاتیر بسزائی داشته اند. سوالات پژوهش 1) نقوش منتسب به مذهب شیعه در مسجد جامع ورامین کدام اند؟ 2) بستر اجتماعی و حوادث تاریخی قرن هفتم آیا در بکارگیری آرایه های شیعی در مسجد جامع ورامین نقش دارد؟

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سودائی، بیتا، و خانی، حسین. (1398). آرایه های نمادین شیعی در مسجد جامع ورامین. مطالعات هنر اسلامی، 15(34 )، 47-71. SID. https://sid.ir/paper/136727/fa

    Vancouver: کپی

    سودائی بیتا، خانی حسین. آرایه های نمادین شیعی در مسجد جامع ورامین. مطالعات هنر اسلامی[Internet]. 1398؛15(34 ):47-71. Available from: https://sid.ir/paper/136727/fa

    IEEE: کپی

    بیتا سودائی، و حسین خانی، “آرایه های نمادین شیعی در مسجد جامع ورامین،” مطالعات هنر اسلامی، vol. 15، no. 34 ، pp. 47–71، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136727/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button