Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

694
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,144
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی جایگاه واقع نگاری تزیینات کاشی کاری عهد تیموری در نگارگری مکتب هرات(با نگرش موضوعی به نگاره های بهزاد)

صفحات

 صفحه شروع 229 | صفحه پایان 252

چکیده

 مطالعاتی که تاکنون درباره آثار نگارگری مکتب هرات انجام شده, بیشتر از جنبه زیبایی شناسانه آن بوده و کمتر از منظر واقع گرایانه به آنها توجه شده است. یکی از ویژگی های واقع گرایانه در نگاره های این مکتب, بازتاب معماری اسلامی و عناصر تزیینی وابسته به آن است. کم توجهی به بررسی عناصر تزیینی در نگاره ها از این پیش فرض ناشی شده که نگارگری ایران عمدتا عالم مثال را نشان می دهد و از واقعیت مشهود فاصله بسیار دارد. در مقاله حاضر تلاش گردیده تا با کنار گذاشتن پیش فرض موجود, به بررسی میزان واقع گرایی تزیینات کاشی کاری نگاره های بهزاد پرداخته شود. روش انجام پژوهش توصیفی-تحلیلی و بر مبنای داده های کتابخانه ای انجام شده است. بدین منظور تزیینات کاشی کاری 8 نگاره بهزاد انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفته است. سپس میان هر یک از تزیینات شناسایی شده با تزیینات مشابه در بناهای پابرجا از عهد تیموری مقایسه تطبیقی صورت گرفته است. نتایج بیانگر آن است که اغلب تزیینات کاشی کاری نگاره ها از لحاظ فرم, ساختار و رنگ متاثر از بناهای واقعی دوران تیموری است و انواع رایج تزیینات به کار برده شده در نگاره ها با تطبیق نقوش تزیینی و دقت در ساختار, کاشی های زیر لعاب, معرق هندسی, تک رنگ هندسی و پس از آن گره چینی آجر و هفت رنگ می باشد. این در حالی است که برخی دیگر از انواع کاشی کاری های رایج عصر تیموری همچون هندسی زیرلعاب, معرق گل و بوته, معقلی هندسی و بنایی در نگاره های بهزاد به کاربرده نشده است. اهداف پژوهش: 1. بررسی و مطالعه نقوش و تزیینات کاشی کاری نگاره های بهزاد 2. تطبیق نقوش و تزیینات کاشی کاری نگاره های بهزاد با تزیینات مورد استفاده در بناهای هم عصرش سوالات پژوهش 1. جایگاه و اهمیت استفاده از نقوش و تزیینات کاشی کاری در نگاره های بهزاد چیست؟ 2. میزان تطبیق نقوش تزیینی و کاشی کاری(به لحاظ فرم, رنگ و ساختار) در نگاره های بهزاد با نقوش تزیینی بناهای معماری هم عصرش تا چه حد است؟

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقی نیا، سارا، و حصاری، الهام. (1397). بررسی جایگاه واقع نگاری تزیینات کاشی کاری عهد تیموری در نگارگری مکتب هرات(با نگرش موضوعی به نگاره های بهزاد). مطالعات هنر اسلامی، 14(29 )، 229-252. SID. https://sid.ir/paper/136752/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی نیا سارا، حصاری الهام. بررسی جایگاه واقع نگاری تزیینات کاشی کاری عهد تیموری در نگارگری مکتب هرات(با نگرش موضوعی به نگاره های بهزاد). مطالعات هنر اسلامی[Internet]. 1397؛14(29 ):229-252. Available from: https://sid.ir/paper/136752/fa

    IEEE: کپی

    سارا صادقی نیا، و الهام حصاری، “بررسی جایگاه واقع نگاری تزیینات کاشی کاری عهد تیموری در نگارگری مکتب هرات(با نگرش موضوعی به نگاره های بهزاد)،” مطالعات هنر اسلامی، vol. 14، no. 29 ، pp. 229–252، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136752/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا