مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,443
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

883
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه هنرمندان کتاب آرای ایرانی در کارگاه های هنر توپقاپی سرای، با استناد به دفاتر اهل حرف عثمانی سده شانزدهم / دهم

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 52

چکیده

 آغاز سده دهم مصادف است با ناآرامی های سیاسی ایران و متعاقب آن مهاجرت بسیاری از هنرمندان به شرق و غرب و ازجمله دیار عثمانی. دفاتر اهل حرف یکی از اسناد معتبری است که اطلاعات قابل توجهی را از چگونگی فعالیت برخی از این هنرمندان مهاجر در کارگاه های هنر توپقاپی سرای در اختیار می گذارد. ضرورت بازخوانی این اسناد با توجه به این نکته که مشاغل مختلف دربار استانبول در آغاز سده دهم با الگوبرداری از کارگاه های هنر ایران و با حضور بسیاری از هنرمندان ایرانی شکل گرفتند, افزون می گردد. فرضیات مقدماتی, احتمال حضور هنرمندان مهاجر ایرانی را در این اسناد و فعالیت چشمگیر آن ها را در کارگاه های دربار استانبول مطرح می سازد.هدف از این پژوهش, شناسایی هنرمندان کتاب آرای مهاجر ایرانی و جایگاه شان در کارگاه های هنر توپقاپی سرای است. دستاوردهای کلی, مبین این نکات هستند که تا پیش از انتقال هنرمندان ایرانی به دربار عثمانی, فعالیت های هنری توپقاپی سرای بسیار محدود و کم رونق بوده, ولیکن با ورود هنرمندان ایرانی, کارگاه های هنر توپقاپی سرای چه از نظر تنوع مشاغل و چه از نظر تعدد هنرمندان بالاخص در جماعت نقاشان رشد چشمگیری می یابد. از بررسی میزان مقرری اعضای نقاشخانه توپقاپی سرای, چنین برمی آید که میانگین مقرری جماعت نقاشان ایرانی بالاترین میزان را در طول سده دهم دارا بوده است. این جماعت از بزرگ ترین گروه های هنری فعال در دربار عثمانی محسوب می شده اند, ولیکن به تدریج از نیمه سده دهم هجری دامنه فعالیت آن ها کاهش یافته و تا پایان سده از رونق می افتد. اهداف مقاله:1- شناسایی هنرمندان کتاب آرای مهاجر ایرانی و جایگاه شان در کارگاه های هنر توپقاپی سرایسوالات مقاله:1- هنرمندان کتاب آرای مهاجر ایرانی به کارگاه های هنر توپقاپی سرای چه کسانی هستند؟

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فرخ فر، فرزانه، خزایی، محمد، و حاتم، غلامعلی. (1390). جایگاه هنرمندان کتاب آرای ایرانی در کارگاه های هنر توپقاپی سرای, با استناد به دفاتر اهل حرف عثمانی سده شانزدهم / دهم. مطالعات هنر اسلامی، 8(15)، 35-52. SID. https://sid.ir/paper/136801/fa

    Vancouver: کپی

    فرخ فر فرزانه، خزایی محمد، حاتم غلامعلی. جایگاه هنرمندان کتاب آرای ایرانی در کارگاه های هنر توپقاپی سرای, با استناد به دفاتر اهل حرف عثمانی سده شانزدهم / دهم. مطالعات هنر اسلامی[Internet]. 1390؛8(15):35-52. Available from: https://sid.ir/paper/136801/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه فرخ فر، محمد خزایی، و غلامعلی حاتم، “جایگاه هنرمندان کتاب آرای ایرانی در کارگاه های هنر توپقاپی سرای, با استناد به دفاتر اهل حرف عثمانی سده شانزدهم / دهم،” مطالعات هنر اسلامی، vol. 8، no. 15، pp. 35–52، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136801/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button