Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,122
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,396
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سبک شناسی و شاخصه های تزیینات مقرنس عصر ایلخانی

صفحات

 صفحه شروع 124 | صفحه پایان 147

چکیده

 هرچند قدیمی ترین نمونه های تزیینات مقرنس از قرن چهار هجری به بعد در ساختمانها بکار می رفته, اما از قرن پنج هجری رواج یافته و بطور خاص طی قرون میانی اسلامی کاربرد آن به اوج رسیده است. دورة ایلخانی باتوجه به ویژگیهای خاص خود ازجمله ورود رسمیِ بسیاری از عناصر هنر خاور دور که تا پیش از آن بدان صورت در هنر اسلامی ایران تجربه نشده بود, در عرصة تزیینات مقرنس نیز حائز اهمیت خاصی است؛ بطوریکه در اثر توسعة فنی و تزیینی از پیشرفتهای بسیار زیادی در زمینة طراحی و اجرای مقرنس برخوردار شد. تحقیق حاضر به بررسی برخی از نوآوریهای فرمی, فنی و بخصوص نقشی تزیینات مقرنسِ دورة ایلخانی در چهار بنای شاخص مقرنسکاری شده این دوره شامل مسجد جامع ورامین, مسجد جامع اُشترجان, مجموعة شیخ عبدالصمد نطنز و مجموعة بایزید بسطامی می پردازد. بنابر یافته های تحقیق؛ نقوش تزیینات مقرنسِ دورة ایلخانی در بناهای مورد مطالعه به احتمال قوی با تاثیر از هنر خاور دور بخصوص در زمینة طبیعت گرایی(نقوش پروانه ای, تار عنکبوتی. . . ) و نیز کاربرد بخشهایی از عناصر یا نقوش چینی(مانند اژدها) متناسب با هنر اسلامی ساخته شده است. به عبارت دیگر تزیین گرانِ مقرنسهای عهد ایلخانی به جای تقلید کامل از نقوش و عناصر هنر چینی که بعضا کاربرد آن در تزیین ابنیة اسلامی کراهت داشت, با روشی مبتکرانه, فقط بخشهایی خاص از الگوهای هنری چین را با در نظر داشتن کامل روح هنر اسلامی و با تکیه بر عناصر ترکیبی گیاهی و هندسی بکار بردند و زمینه را برای خلق نقوش اسلیمی و ختاییِ پیشرفتة ادوار بعدی فراهم آوردند. اهداف پژوهش: 1. شناخت نوآوریهای تزیینات مقرنسِ عصر ایلخانی در زمینة فرمی و بخصوص طراحی نقوش 2. شناخت منبع یا منابع احتمالی تاثیر گذار در نوآوریهای تزیینات مقرنسِ عصر ایلخانی سؤالات پژوهش: 1. مهمترین نوآوریهای تزیینات مقرنسِ عصر ایلخانی در زمینة فرمی و بخصوص طراحی نقوش کدامند؟ 2. مهمترین منبع یا منابع احتمالی تاثیر گذار در نوآوریهای تزیینات مقرنسِ عصر ایلخانی کدامند؟

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، هاشم. (1398). سبک شناسی و شاخصه های تزیینات مقرنس عصر ایلخانی. مطالعات هنر اسلامی، 15(33 )، 124-147. SID. https://sid.ir/paper/136830/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی هاشم. سبک شناسی و شاخصه های تزیینات مقرنس عصر ایلخانی. مطالعات هنر اسلامی[Internet]. 1398؛15(33 ):124-147. Available from: https://sid.ir/paper/136830/fa

    IEEE: کپی

    هاشم حسینی، “سبک شناسی و شاخصه های تزیینات مقرنس عصر ایلخانی،” مطالعات هنر اسلامی، vol. 15، no. 33 ، pp. 124–147، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136830/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا