مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

56
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

9
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدل بهینه سازی استوار دومرحله ای برای برنامه ریزی یکپارچه مسیریابی-نت هواپیما و برنامه سفر خدمه تحت ریسک اختلال در پروازها

صفحات

 صفحه شروع 3021 | صفحه پایان 3044

چکیده

 پس از طراحی شبکه و برنامه­ زمانی پروازها, مسائل مسیریابی و نگهداری­وتعمیرات (نت) هواپیما و همچنین زمانبندی خدمه پرواز, از جملات تصمیمات مهم و تاثیرگذار بر هزینه­های شرکت­های هواپیمایی است. در تصمیم­گیری پیرامون هریک از این مسائل, قیود و محدودیت­های عملیاتی و قوانین و مقررات مشخصی حاکم است که باید  ارضاء  گردند. در صورت یکپارچه­سازی این تصمیمات و یافتن پاسخ بهینه آن, کاهش قابل توجه­ای در هزینه خطوط هوایی رخ می­دهد. در این پژوهش, با فرض آنکه یک شرکت هواپیمایی طراحی برنامه­ زمانی پروازها را در سطح استراتژیک انجام داده است, به نحوه اجرای بهینه این برنامه پرداخته می­شود؛ برای این منظور, یکپارچه سازی بهینه تصمیات مسیریابی-نت هواپیما و برنامه سفر خدمه(تیم پرواز) مورد توجه قرار گرفته است.  مسئله مورد نظر برای یک شرکت هواپیمایی, با تنوع پایگاه نت و خدمه, با هدف کمینه کردن مجموع هزینه­ها حل می شود. یکی از مهمترین چالش ها در حل این مسئله, اختلالات محتمل در برنامه اولیه است که موجب می شود برنامه ریزی هواپیما و خدمه, در عمل کارایی مناسبی نداشته باشد. بنابراین, در این تحقیق, اختلالات ممکن در برنامه اولیه را به صورت چندین  سناریو مختلف تعریف کرده و با استفاده از رویکرد بهینه سازی استوار سناریومحور دومرحله ای, یک پاسخ استوار برای مسئله یکپارچه سازی تصمیمات مسیریابی-نت هواپیما و برنامه سفر خدمه, ارائه می دهیم. در مدل استوار پیشنهادی, علاوه بر آنکه یکپارچه سازی تصمیمات صورت می پذیرد, متغیرهای تعدیل پذیر مرحله دوم از جمله تصمیم در خصوص لغو پرواز در اختلال نیز دیده می شود تا مدل با سناریوهای مختلف اختلال, تطبیق پذیر باشد. نتایج عددی اجرای مدل پیشنهادی تصدیق کننده کارپردپذیری مدل پیشنهادی برای ارائه یک پاسخ یکپارچه و استوار برای مسئله مورد نظر تحقیق است.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button