مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,240
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عناصر تزیینی در هنر کتاب آرایی قرآن و انجیل (سده های سیزدهم و چهاردهم / هفتم و هشتم)

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 30

چکیده

 هنر کتاب آرایی به مجموعه هنرهایی اطلاق می شود که در ساخت, تزیین و تهیه نسخ خطی به کار می روند. این هنر در جهان سابقه ای دیرینه دارد. در هر برهه زمانی از تاریخ, هنر کتاب آرایی به گونه ای تحت تاثیر منع و تاییدات دینی و آیینی قرار گرفته است. هنر کتاب آرایی در دوره ایلخانی شاهد تحولات و تغییرات بسیاری بوده است. و به عنوان, دوره تاثیرگذاری در روند تزیینات کتب و نسخه برداری آن ها محسوب می شود و نقطه عطفی برای شروع و پیشرفت تذهیب به شیوه ایرانی می باشد. از جمله میراثی که از گذشته در تذهیب این دوره به ودیعت نهاده شده, استفاده از قطع عمودی در کتب و سادگی و بی پیرایگی در تذهیب, است که روز به روز به انسجام و پختگی آن افزوده گردید. نمونه از قرآن های موجود از این دوره, ویژگی های تذهیب دوره ایلخانی را به وضوح نشان می دهد. نقش ستاره چند گوش, فرم های هندسی, جدول کشی های مرکب, ترنج ها و شمسه های کوچک حاشیه همه و همه از جمله عناصر تذهیب در این دوره اند. این دوره زمانی مقارن با دوره دوم گوتیک و عصر طلایی آن در اروپا می باشد که شامل سده های سیزدهم و چهاردهم / هفتم و هشتم می باشد. سبک گوتیک از خاستگاه خود یعنی فرانسه به سراسر اروپا گسترش یافته و به شیوه های مختلف, در کشورهای گوناگون رواج یافت. استفاده از حروف سرآغاز منقوش یا مصور در هم بافته شده, ظرافت تغزلی در پیکره ها, کاربرد رنگ های درخشان و علاقه به ریزه کاری و تزیین, از جمله ویژگی هایی است که در آراستن انجیل های این دوره از آن استفاده شده است. از جمله انجیل های مصور این دو سده می توان انجیل فقرا, انجیل شاه عباس, کتاب مزامیر و مکاشفات یوحنا را نام برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شایسته فر، مهناز، و رزاقی، اعظم السادات. (1385). عناصر تزیینی در هنر کتاب آرایی قرآن و انجیل (سده های سیزدهم و چهاردهم / هفتم و هشتم). مطالعات هنر اسلامی، 2(4)، 7-30. SID. https://sid.ir/paper/136842/fa

    Vancouver: کپی

    شایسته فر مهناز، رزاقی اعظم السادات. عناصر تزیینی در هنر کتاب آرایی قرآن و انجیل (سده های سیزدهم و چهاردهم / هفتم و هشتم). مطالعات هنر اسلامی[Internet]. 1385؛2(4):7-30. Available from: https://sid.ir/paper/136842/fa

    IEEE: کپی

    مهناز شایسته فر، و اعظم السادات رزاقی، “عناصر تزیینی در هنر کتاب آرایی قرآن و انجیل (سده های سیزدهم و چهاردهم / هفتم و هشتم)،” مطالعات هنر اسلامی، vol. 2، no. 4، pp. 7–30، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136842/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button