مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

660
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

719
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه میزان استفاده از بازی های رایانه ای با اهمال کاری تحصیلی: نقش واسطه گری جهت گیری هدف در دانش آموزان مقطع ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 129

چکیده

 هدف این مقاله, بررسی رابطه بین میزان استفاده از بازی های رایانه ای و اهمال کاری تحصیلی با نقش واسطه گری متغیر جهت گیری هدف در دانش آموزان مقطع ابتدایی است. شرکت کنندگان پژوهش شامل 213 نفر از دانش آموزان پسر و دختر مقطع ابتدایی (112 دانش آموز دختر و 101 دانش آموز پسر) بودند که به صورت تصادفی و به روشه خوشه ای چندمرحله ای, از بین دو ناحیه آموزش و پرورش شهرستان شیراز انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده پژوهش, شامل پرسش نامه اهمال کاری تحصیلی (سواری, 1390, 100), جهت گیری هدف (الیوت, 1999, 170؛ الیوت و مک گریگور, 2001, 510) و مدت زمان استفاده از بازی های رایانه ای در طول یک روز بود. برای تعیین پایایی پژوهش از روش آلفای کرونباخ, و تعیین روایی همبستگی گویه ها با ابعاد, و همبستگی ابعاد با نمره کل استفاده شد. نتایج به دست آمده, بیانگر روایی و پایایی مطلوب پرسش نامه ها بودند. به منظور بررسی الگو از روش تحلیل مسیر با به کارگیری نرم افزار Spss 21 استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از این بود که بین اهمال کاری تحصیلی, جهت گیری هدف تسلط گرایشی و میزان استفاده از بازی های رایانه ای, رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین, جهت گیری هدف تسلط پرهیزی, پیش بینی کننده ی مثبت و معنادار اهمال کاری تحصیلی بود. همچنین, بین دانش آموزان دختر و پسر در متغیرهای جهت گیری هدف (عملکرد گرایشی, تسلط گرایشی, عملکرد پرهیزی, تسلط پرهیزی) و میزان استفاده از بازی های رایانه ای, تفاوت معناداری مشاهده نشد. یافته ها با توجه به پژوهش های پیشین به بحث گذاشته شدند و در پایان, پیشنهاد ها و محدودیت ها بیان شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    البرزی، محبوبه، خوشبخت، فریبا، و دورودی، رقیه. (1398). رابطه میزان استفاده از بازی های رایانه ای با اهمال کاری تحصیلی: نقش واسطه گری جهت گیری هدف در دانش آموزان مقطع ابتدایی. تحقیقات فرهنگی ایران، 12(1 (پیاپی 45) )، 109-129. SID. https://sid.ir/paper/136894/fa

    Vancouver: کپی

    البرزی محبوبه، خوشبخت فریبا، دورودی رقیه. رابطه میزان استفاده از بازی های رایانه ای با اهمال کاری تحصیلی: نقش واسطه گری جهت گیری هدف در دانش آموزان مقطع ابتدایی. تحقیقات فرهنگی ایران[Internet]. 1398؛12(1 (پیاپی 45) ):109-129. Available from: https://sid.ir/paper/136894/fa

    IEEE: کپی

    محبوبه البرزی، فریبا خوشبخت، و رقیه دورودی، “رابطه میزان استفاده از بازی های رایانه ای با اهمال کاری تحصیلی: نقش واسطه گری جهت گیری هدف در دانش آموزان مقطع ابتدایی،” تحقیقات فرهنگی ایران، vol. 12، no. 1 (پیاپی 45) ، pp. 109–129، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136894/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button