مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,521
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

825
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برساخت سوژه در فرآیند مصرف فرهنگ مردم پسند: مطالعه ای کیفی بر روی مصرف کنندگان گونه های رسمی و غیررسمی موسیقی مردم پسند در شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 53

چکیده

 شاید بتوان یکی از خصوصیات فرهنگ مردم پسند را تکثر گونه ها و کالاهای فرهنگی آن دانست. به نظر می رسد این تکثر, در جوامع درحال گذار که موطن اصلی این فرهنگ به شمار نمی روند, نوعی ناهمگونی ایجاد کرده است. در ایران نیز به عنوان جامعه ای درحال گذار, این ناهمگونی مشهود است؛ علاوه بر آن, فضای مصرف این فرهنگ در ایران, به علت محدودیت هایی که بر سر راه تولید انواعی از فرهنگ مردم پسند وجود دارد, این ناهمگونی را به تعامل های ستیزگونه تبدیل کرده است. چالش میان انواع رسمی و غیررسمی این فرهنگ در ایران, چالشی دیرپا و مساله مند است. در این تحقیق که بر روی مصرف کنندگان تهرانی دو گونه رسمی و غیررسمی موسیقی مردم پسند به عنوان یکی از بااهمیت ترین جلوه های فرهنگ مردم پسند صورت گرفته است, سعی شده با الهام از رویکرد نظری و روش شناختی برساخت گرا و جمع آوری داده ها به مدد تکنیک گروه های متمرکز و تحلیل آنها با استفاده از تکنیک تحلیل موضوعی (تماتیک), به این پرسش پاسخ داده شود که مصرف کنندگان گونه های رسمی و غیررسمی موسیقی مردم پسند, چگونه برساخت می شوند؟با بهره گیری از تم های استخراج شده در هر تحلیل تماتیک, در انتها, مشخص شد که سوژه های مصرف کننده گونه رسمی, سوژه هایی اصالت زدا, نوستالژیک و متساهل اند؛ درحالی که سوژه های مصرف کننده گونه غیررسمی, سوژه هایی اصالت گرا, سنت گریز, انحصار طلب و جهانی گرا می باشند. این تفاوت بنیادی در سوژه بودگی دو گروه مصرف کننده بررسی شده, بستر ساز تعامل غیرپویا و منازعه آمیز در فضای مصرف فرهنگ مردم پسند به حساب می آید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صمیم، رضا. (1392). برساخت سوژه در فرآیند مصرف فرهنگ مردم پسند: مطالعه ای کیفی بر روی مصرف کنندگان گونه های رسمی و غیررسمی موسیقی مردم پسند در شهر تهران. تحقیقات فرهنگی ایران، 6(1 (پیاپی 21))، 23-53. SID. https://sid.ir/paper/136902/fa

    Vancouver: کپی

    صمیم رضا. برساخت سوژه در فرآیند مصرف فرهنگ مردم پسند: مطالعه ای کیفی بر روی مصرف کنندگان گونه های رسمی و غیررسمی موسیقی مردم پسند در شهر تهران. تحقیقات فرهنگی ایران[Internet]. 1392؛6(1 (پیاپی 21)):23-53. Available from: https://sid.ir/paper/136902/fa

    IEEE: کپی

    رضا صمیم، “برساخت سوژه در فرآیند مصرف فرهنگ مردم پسند: مطالعه ای کیفی بر روی مصرف کنندگان گونه های رسمی و غیررسمی موسیقی مردم پسند در شهر تهران،” تحقیقات فرهنگی ایران، vol. 6، no. 1 (پیاپی 21)، pp. 23–53، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136902/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button