مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,164
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,058
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تفاوت شناخت حاصل از گردشگری واقعی و گردشگری مجازی بر پایه نظریه روایت

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 81

چکیده

 توسعه تکنولوژی های جدید ارتباطی در سال های اخیر, به حدی رسیده است که برای به دست اوردن اطلاعات از سراسر دنیا, دیگر نیازی به سفری واقعی و حضور در محل احساس نمی شود. انسان در دنیای امروز, قادر است از درون خانه خود, با استفاده از امکانات فضای مجازی, در هر زمان که بخواهد, به مناطق دوردست سفر کند.گردشگری, در این اوضاع, دیگر وابسته به زمان و مکان و نیازمند برنامه ریزی مالی و زمانی خاص نیست. در این زمینه, دو سوال مهم وجود دارد. اولا, ایا گردشگری مجازی ممکن است جایگزین گردشگری واقعی شود و نیاز سفر واقعی را مرتفع کند؟ ثانیا, ایا نوع شناختی که گردشگری مجازی تولید می کند, با نوع شناختی که در اثر حضور واقعی گردشگر در مکان ایجاد می شود, یکسان است؟ در این مقاله, برای پاسخ به این سوال ها, ابتدا خصوصیات و ویژگی های گردشگری واقعی و گردشگری مجازی توضیح داده خواهد شد. محور اصلی این مقایسه, حضور در مکان خاص و حس تجربی مکان در گردشگری واقعی و گزینشی بودن خصوصیات مکان و اخذ اطلاعات بسته بندی شده در گردشگری مجازی است. نویسندگان این مقاله عقیده دارند که گرچه گردشگری مجازی قادر است اطلاعات بسیار وسیع تر و کامل تری از گردشگری واقعی در اختیار افراد قرار دهد, در عمل, فاقد حس حضور در مکان و تجربه زیسته است. به همین سبب, اولا, نوع شناختی که به دست می دهد, دستکاری شده و غیرواقعی است. ثانیا, این نوع گردشگری, صرفا, نقش مکمل برای گردشگری واقعی دارد. ان گردشگری که از فضای مجازی اغاز شده و به فضای واقعی ختم شود, اثار و نتایج مثبت هر دو نوع را در عرصه شناخت دربرخواهد داشت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

راودراد، اعظم، و حاجی محمدی، علی. (1389). تفاوت شناخت حاصل از گردشگری واقعی و گردشگری مجازی بر پایه نظریه روایت. تحقیقات فرهنگی ایران، 3(2 (پیاپی 10))، 61-81. SID. https://sid.ir/paper/136917/fa

Vancouver: کپی

راودراد اعظم، حاجی محمدی علی. تفاوت شناخت حاصل از گردشگری واقعی و گردشگری مجازی بر پایه نظریه روایت. تحقیقات فرهنگی ایران[Internet]. 1389؛3(2 (پیاپی 10)):61-81. Available from: https://sid.ir/paper/136917/fa

IEEE: کپی

اعظم راودراد، و علی حاجی محمدی، “تفاوت شناخت حاصل از گردشگری واقعی و گردشگری مجازی بر پایه نظریه روایت،” تحقیقات فرهنگی ایران، vol. 3، no. 2 (پیاپی 10)، pp. 61–81، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136917/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا