مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,132
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

808
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش آموزش در ارتقا شاخص های هویت ملی؛ (بررسی موردی دانش آموزان شهر زنجان)

صفحات

 صفحه شروع 181 | صفحه پایان 206

چکیده

 این مقاله به بررسی هویت اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه با تاکید بر بعد هویت ملی آنان می پردازد. در این مقاله سعی شده به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه می توانیم میزان تعلق به هویت ملی دانش آموزان را افزایش دهیم؟ جامعه هدف دانش آموزان, دو دبیرستان از نواحی یک و دو شهر زنجان و به تعداد 700 نفر بوده که از آن تعداد, 30 نفر به منظور حضور در کارگاه انتخاب شدند. نوع پژوهش بر اساس هدف, کاربردی و حل مساله و بر اساس زمانی, طولی و پانلی بوده است. روش تحقیق از نوع کیفی و با تاکید بر تکنیک PCM (مدیریت سیکل پروژه) بوده است. در بحث مبانی نظری علاوه بر دیدگاه های خرد, کلان و تلفیقی راجع به هویت, از نظریات تاجفل, گیدنز, جنکینز و پیتربورک نیز استفاده شده است. جمع آوری اطلاعات از طریق تشکیل کارگاه ها و پرسشنامه حاصل شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد میزان تعلق به هویت ملی کل دانش آموزان در مقایسه با قبل از اجرای طرح, 10 درصد افزایش یافته است. میزان تعلق به هویت ملی در بین دانش آموزان پسر, 15 درصد و در بین دختران 5 درصد در مقایسه با قبل از اجرای طرح افزایش یافته است. میانگین نمره هویت تک تک دانش آموزان دختر و پسر در مقایسه با قبل از اجرای طرح, افزایش قابل توجهی داشته است. همچنین میزان آشنایی دانش آموزان با مشاهیر و مفاخر ایران زمین, عناصر فرهنگ ملی, آثار تاریخی و ملی ایران زمین, موسیقی ایرانی و برخی اسطوره های ملی ـ که شاخص های هویت ملی هستند ـ در مقایسه با قبل از اجرای طرح, افزایش داشته است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

علی زاده اقدم، محمدباقر، شیری، محمد، و اوجاقلو، سجاد. (1389). نقش آموزش در ارتقا شاخص های هویت ملی؛ (بررسی موردی دانش آموزان شهر زنجان). تحقیقات فرهنگی ایران، 3(1 (پیاپی 9))، 181-206. SID. https://sid.ir/paper/137059/fa

Vancouver: کپی

علی زاده اقدم محمدباقر، شیری محمد، اوجاقلو سجاد. نقش آموزش در ارتقا شاخص های هویت ملی؛ (بررسی موردی دانش آموزان شهر زنجان). تحقیقات فرهنگی ایران[Internet]. 1389؛3(1 (پیاپی 9)):181-206. Available from: https://sid.ir/paper/137059/fa

IEEE: کپی

محمدباقر علی زاده اقدم، محمد شیری، و سجاد اوجاقلو، “نقش آموزش در ارتقا شاخص های هویت ملی؛ (بررسی موردی دانش آموزان شهر زنجان)،” تحقیقات فرهنگی ایران، vol. 3، no. 1 (پیاپی 9)، pp. 181–206، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/137059/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا