مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,544
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,040
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر دوره آموزشی مدیریت استرس، بر استرس شغلی و باورهای کارامدی معلمان

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 154

چکیده

 پژوهش حاضر, بررسی تاثیر «دوره آموزشی مدیریت استرس» بر استرس شغلی و باورهای کارامدی معلمان است. روش پژوهش, شبه آزمایشی با اجرای پیش آزمون و پس آزمون است و جامعه آماری این پژوهش را معلمان زن مدارس ابتدایی غیرانتفاعی منطقه 6 تهران تشکیل می دهند. به روش نمونه گیری در دسترس, شش مدرسه شامل سه مدرسه پسرانه و سه مدرسه دخترانه انتخاب شد و پس از اجرای پیش آزمون, 40 نفر از معلمان که بالاترین استرس را گزارش کرده بودند, به صورت تصادفی در قالب گروه های آزمایش و گواه تقسیم شدند. محتوای دوره آموزشی, طی هشت جلسه آموزشی, شامل: برنامه های متنوع مدیریت زمان, شیوه های مقابله مستقیم و غیرمستقیم, جرات ورزی و مدیریت کلاس به گروه آزمایش آموزش داده شد. برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه های استرس معلمان (کی ریاکو و ساتکلیف, 1978) و باورهای کارامدی معلم (تشانن موران و ولفولک هوی, 2001) در پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. یافته ها, نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که میزان استرس معلمان برخوردار از دوره آموزشی مدیریت استرس نسبت به گروه گواه در برخی مولفه ها کاهش پیدا کرده است. همچنین باورهای کارامدی معلمان در مدیریت کلاس ارتقا یافته بود اما در کارامدی راهبردهای آموزشی و کارامدی در درگیر کردن دانش آموزان تفاوت معنی داری بین گروه ها مشاهده نشد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    طاهری، مرتضی، محب زادگان، یوسف، و زمان پور، عنایت اله. (1389). تاثیر دوره آموزشی مدیریت استرس, بر استرس شغلی و باورهای کارامدی معلمان. پژوهش در نظام های آموزشی، 4(8)، 135-154. SID. https://sid.ir/paper/137555/fa

    Vancouver: کپی

    طاهری مرتضی، محب زادگان یوسف، زمان پور عنایت اله. تاثیر دوره آموزشی مدیریت استرس, بر استرس شغلی و باورهای کارامدی معلمان. پژوهش در نظام های آموزشی[Internet]. 1389؛4(8):135-154. Available from: https://sid.ir/paper/137555/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی طاهری، یوسف محب زادگان، و عنایت اله زمان پور، “تاثیر دوره آموزشی مدیریت استرس, بر استرس شغلی و باورهای کارامدی معلمان،” پژوهش در نظام های آموزشی، vol. 4، no. 8، pp. 135–154، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/137555/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button