مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,226
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

663
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل انگیزشی و نگرشی موثر در پیش بینی پیشرفت ریاضیات، به منظور تدوین یک مدل ساختاری برای دانش آموزان پایه دوم دبیرستان

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 26

چکیده

 ریاضیات از درس های مهمی است که یادگیری آن می تواند در تمامی عرصه های زندگی تاثیرگذار باشد. این پژوهش با هدف تدوین مدلی برای تبیین و پیش بینی پیشرفت ریاضی بر اساس باورهای انگیزشی دانش آموزان انجام شده است. روش پژوهش, همبستگی از نوع پیش بینی است. پس از تهیه ابزار اندازه گیری و تعیین روایی و پایایی آن, از بین جامعه آماری پسران دانش آموز سال دوم دبیرستآن های دولتی تهران, نمونه ای به حجم 120 نفر دانش آموز به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد و پرسشنامه های مربوطه را تکمیل کردند. نمره ریاضی هر یک از دانش آموزان نیز به عنوان ملاک پیشرفت ریاضی اخذ گردید. داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزارspss  و لیزرل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. متغیرهای پژوهش توصیف شدند, مدل پیشنهادی بر اساس فرضیه های پژوهش به آزمون گذاشته شد. یافته های به دست آمده فرضیه اول را تایید کردند. بدین معنی که می توان برای پیش بینی پیشرفت ریاضی بر اساس عوامل فردی, آموزشگاهی و خانوادگی معادله رگرسیون را صورت بندی کرد و نشان داد که این عوامل سه گانه, روی هم 98 درصد از واریانس پیشرفت ریاضی را تبیین می کنند. برای آزمون فرضیه دوم از روش تحلیل مسیر استفاده شد و نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی برازندگی ندارد. نتایج آزمون فرضیه سوم نشان داد که عوامل فردی 67 درصد, عوامل آموزشگاهی 61 درصد و عوامل خانوادگی 49 درصد در پیش بینی پیشرفت ریاضیات سهم دارند. نتایج آزمون فرضیه چهارم نشان داد که عوامل آموزشگاهی نسبت به عوامل خانوادگی واریانس بیشتری از پیشرفت ریاضی را تبیین می کنند, گرچه عوامل خانوادگی هم تاثیر معنی داری بر پیشرفت ریاضی دارند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قربانی، محمد، دلاور، علی، برجعلی، احمد، و اسدزاده، حسن. (1389). بررسی عوامل انگیزشی و نگرشی موثر در پیش بینی پیشرفت ریاضیات, به منظور تدوین یک مدل ساختاری برای دانش آموزان پایه دوم دبیرستان. پژوهش در نظام های آموزشی، 4(9)، 9-26. SID. https://sid.ir/paper/137574/fa

    Vancouver: کپی

    قربانی محمد، دلاور علی، برجعلی احمد، اسدزاده حسن. بررسی عوامل انگیزشی و نگرشی موثر در پیش بینی پیشرفت ریاضیات, به منظور تدوین یک مدل ساختاری برای دانش آموزان پایه دوم دبیرستان. پژوهش در نظام های آموزشی[Internet]. 1389؛4(9):9-26. Available from: https://sid.ir/paper/137574/fa

    IEEE: کپی

    محمد قربانی، علی دلاور، احمد برجعلی، و حسن اسدزاده، “بررسی عوامل انگیزشی و نگرشی موثر در پیش بینی پیشرفت ریاضیات, به منظور تدوین یک مدل ساختاری برای دانش آموزان پایه دوم دبیرستان،” پژوهش در نظام های آموزشی، vol. 4، no. 9، pp. 9–26، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/137574/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button