مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,019
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

838
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت در رابطه میان جو روانی-اجتماعی کلاس و فرسودگی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 146

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی نقش واسطه ای هیجانات پیشرفت در رابطه میان جو روانی-اجتماعی کلاس و فرسودگی تحصیلی در راستای ارائه یک مدل علّی برای روابط بین متغیرهای پژوهش بود. جامعه پژوهشی شامل تمامی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودندکه از میان آنها به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای, نمونه ای به تعداد 300 نفر انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از نسخه کوتاه پرسشنامه هیجان های پیشرفت پکران, گوئتز و پری (2005), پرسشنامه جو روانی اجتماعی کلاس فریزر, گیدینگز و مک روبی(1995), و سیاهه فرسودگی تحصیلی سالملا ییظآرو و همکاران, ( 2009) استفاده شد. برای پردازش داده هاازروش تحلیل مسیر استفاده شد. شاخص های حاصل از نتایج, حاکی از برازش بسیار خوب در مدل بود. واثر مستقیم جو روانی اجتماعی کلاس مؤلفه همبستگی بر روی هیجان های منفی 13/0-و بر روی هیجان های مثبت15/0 و معنادار و مؤلفه اصطکاک بر روی هیجان های مثبت25/0-و بر روی هیجان های منفی 23/0 و معنادار و اثر مستقیم هیجان های مثبت بر روی فرسودگی 04/0-و هیجان های منفی بر روی فرسودگی 06/0 و اثر غیر مستقیم همبستگی بر روی فرسودگی تحصیلی با واسطه هیجان های مثبت و منف ی به ترتیب 04/0-و06/0-و اثر غیر مستقیم اصطکاک بر روی فرسودگی با واسطه هیجانات مثبت و منفی 07/0و 08/0 بدست آمد و و 42% واریانس فرسودگی تحصیلی و 36% واریانس هیجانات مثبت و 38% واریانس هیجانات منفی تبیین شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی چلیچه، سمیه، هاشمی، زهرا، و نقش، زهرا. (1397). نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت در رابطه میان جو روانی-اجتماعی کلاس و فرسودگی تحصیلی. پژوهش در نظام های آموزشی، 12(43 )، 131-146. SID. https://sid.ir/paper/137584/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی چلیچه سمیه، هاشمی زهرا، نقش زهرا. نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت در رابطه میان جو روانی-اجتماعی کلاس و فرسودگی تحصیلی. پژوهش در نظام های آموزشی[Internet]. 1397؛12(43 ):131-146. Available from: https://sid.ir/paper/137584/fa

    IEEE: کپی

    سمیه هاشمی چلیچه، زهرا هاشمی، و زهرا نقش، “نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت در رابطه میان جو روانی-اجتماعی کلاس و فرسودگی تحصیلی،” پژوهش در نظام های آموزشی، vol. 12، no. 43 ، pp. 131–146، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/137584/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button